Har länge funderat på hur jag ska värma mina lokaler i garaget, har funderat på ved eller värmepump.
Men det blir för mycket strul att sätta in ett vedeldat system, dessutom så kommer väl sotaren att ha synpunkter också i så fall.
Så jag är inne på någon form av luft/luft pump, garaget är i 2 våningar på ca 160 kvm, och jag skulle vilja ha värme i min "elverkstad" på övervåningen ca 20 kvm och i verkstaden på nedervåningen ca 40 kvm.
Det är inte så viktigt att verkstaden håller 20C bara det inte fryser så, ska man vara där och skruva kan man ju höja värmen.
Då är det viktigare att det är något så när varmt i "elverkstan" efter som där kommer att finnnas diverse elektronik, det räcker väl iofs att det ligger på runt 10C när man inte är där och så går det ju att höja när man är där.
Ett problem är ju att verkstan på nedervåningen ligger i ena endan av garaget och "elverkstan på övervåningen ligger i andra ändan iofs så är det väl inte mer än 2 meter i mellan + höjdskillnaden, trappan upp ligger mitt i mellan så att säga.
Någon som kan rekomendera en bra pump, gärna en "gör det själv".
Vet inte om man behöver köpa två eller om man ska satsa på en med dubbla innerdelar eller bygga in den och leda värmen i någon form av kanal system.
Tacksam för tips....