Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mätdata luftgenomströmmning pÃ¥ 50GW  (läst 2227 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Mätdata luftgenomströmmning på 50GW
« skrivet: 11 mars 2007, 22:35:22 »
Jag tyckte att det var lite väl stora glipor i chassiet, så jag kopplade på enbart fläkten på utedelen och mätte med en Anemometer på förångarbatteriet, så här blev det:

I originalskicka:
Bakre förångare har ett luftgenomsläpp på 0,9-1,1 m/s, fläkten ger ut 7,6m/s. Sidan ligger på c:a 0,-7 till 0,9, då mätt utan hörnplåten som sitter i vägen.
När man tar av toppen av utedelen ger fläkten ut 8,3 m/s i obelastat läge.
Förångarens sista 10 cm mot kompressorn hade uselt genomsläpp, samma i 90 böjen,
Glipan (spalten) på över 3 cm mellan förångaren-chassie hade ett genomsläpp på 2,7m/s.
Alltså kan man säga att runt 25 cm av hela förångarbatteriet har usel data (under 0,3m/s) samtidigt som den stora glipan släpper igen rejält med tjuvluft, samma med toppackningen och att hörnplåten skymmer i princip hela 90* böjen är ju knappast positivt till de data jag fick.

Efter tätning/modifiering:
Hela förångaren ligger nu på mellan 1,3-1,5 m/s, fläkten ger ut 6,7 m/s, den blev också lite tystare.

Sen testade jag att sätta för förångarbatteriet i olika steg för att se hur fläkten uppträder, när mer än halva förångaren är täckt börjar fläkten gå upp lite i varv, sen börjar det bli lite obalans och vibrationer, när 3/4-delar är täckt blir det klart hörbara vibrationer och div oljud då plåthuset går i resonans med fläkten, när hela baksidan är täckt blir det rejält med vibrationer vilket också avslöjar alla dåliga skruvanslutningar/hållare i plåtchassiet.Anledningen till vibrationerna är fläktbladens utformning som gör att den i princip blir instabil vid för stort luftmotstånd.

Får återkomma när jag driftsatt allt för att se hur mycket man ev tjänar i energi/värme på att åtgärda de områden där det läcker igenom, men jag tror att det kan bli en hel del.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Johnny H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Mätdata luftgenomströmmning på 50GW
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2007, 23:09:50 »
Klart intressant.
Tack för att du orkar ta dig tid att testa detta.

Utloggad Phyxius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Mätdata luftgenomströmmning på 50GW
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2007, 08:17:58 »
HÃ¥ller med föregÃ¥ende talare! Klart intressant! Glöm inte att ta bilder pÃ¥ de modifieringar vi gör sÃ¥ att vi andra här pÃ¥ forumet enkelt kan Ã¥tgärda samma problemomrÃ¥den. Bra initiativ!  Thumbsup

Utloggad kson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Mätdata luftgenomströmmning på 50GW
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2007, 08:54:31 »
Jag håller med, mycket intressant.
Jag har satt isolering runt om hela kylpaketet och jag tyckte mig märka skillnad.
Ljudet gick ner och jag tyckte även att tiden tills nästa avfrostning blev något längre.
kan dock bara vara inbillning.
Jag har även satt ljudisolering runt om i kompressor utrymmet vilket jag tyckte gav en stor skillnad på ljud nivån från kompressorn.

Art deco  - Har du möjlighet att fÃ¥ fram mätdata pÃ¥ vinsterna i och med de modifieringar som du gör?

Ljud är svårt att mäta, men objektiv bedömning skulle vara intressant.
Fläktbladens utformning har nog en förbättrings potential de med, skulle vara intressant att testa en annan visp. Det kanske skulle ge en hel del.

mvh
Kson


 

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Mätdata luftgenomströmmning på 50GW
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2007, 16:30:01 »
Jag behöver era synpunkter gällande värmemätning.

I vanliga fall mäter man utgående värme på innerdel och räknar på antal m3/tim som den skickar ut för att få fram ett resultat. Jag anser att jag kommer att få fel mätvärden när man labbar med olika åtgärder genom att temperaturen kommer att variera i rummet beroende på hur länge pumpen har gått, och att vädra ur tar tid och ger inte samma förutsättningar.

Frågan är därför om man kan montera rubbet på en testvagn utomhus (både ute och innerdel riktade åt olika håll) och sen göra mätningar, då kommer jag att ha samma temperatur genom utedel och innerdel, dock kommer då innerdelen att sänka returtempen än mer in i utedelen men då utetemperaturen nu ligger runt +7 närmar man sig då också en bra referensnivå då man brukar ange +7 / +-0 / -7.

Jag hade tänkt mig att mäta temp ut från innerdel, temp ut från gasrör före innerdel och temp ut efter gasrör för att få någon slags referens+wattmätare eller A-mätare på elströmmen.
Någon som vill utveckla detta och tipsa om ev bättre mätmetod i jakten på energi.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!