Jag tyckte att det var lite väl stora glipor i chassiet, så jag kopplade på enbart fläkten på utedelen och mätte med en Anemometer på förångarbatteriet, så här blev det:
I originalskicka:
Bakre förångare har ett luftgenomsläpp på 0,9-1,1 m/s, fläkten ger ut 7,6m/s. Sidan ligger på c:a 0,-7 till 0,9, då mätt utan hörnplåten som sitter i vägen.
När man tar av toppen av utedelen ger fläkten ut 8,3 m/s i obelastat läge.
Förångarens sista 10 cm mot kompressorn hade uselt genomsläpp, samma i 90 böjen,
Glipan (spalten) på över 3 cm mellan förångaren-chassie hade ett genomsläpp på 2,7m/s.
Alltså kan man säga att runt 25 cm av hela förångarbatteriet har usel data (under 0,3m/s) samtidigt som den stora glipan släpper igen rejält med tjuvluft, samma med toppackningen och att hörnplåten skymmer i princip hela 90* böjen är ju knappast positivt till de data jag fick.
Efter tätning/modifiering:
Hela förångaren ligger nu på mellan 1,3-1,5 m/s, fläkten ger ut 6,7 m/s, den blev också lite tystare.
Sen testade jag att sätta för förångarbatteriet i olika steg för att se hur fläkten uppträder, när mer än halva förångaren är täckt börjar fläkten gå upp lite i varv, sen börjar det bli lite obalans och vibrationer, när 3/4-delar är täckt blir det klart hörbara vibrationer och div oljud då plåthuset går i resonans med fläkten, när hela baksidan är täckt blir det rejält med vibrationer vilket också avslöjar alla dåliga skruvanslutningar/hållare i plåtchassiet.Anledningen till vibrationerna är fläktbladens utformning som gör att den i princip blir instabil vid för stort luftmotstånd.
Får återkomma när jag driftsatt allt för att se hur mycket man ev tjänar i energi/värme på att åtgärda de områden där det läcker igenom, men jag tror att det kan bli en hel del.