Jag har tidigare i några inlägg berömt min installatör, XX El & värmeservice AB. Vi hade i veckan avtalat om att han skulle komma och se över min sons bergvärmepump, han har nyligen köpt ett hus med en IVT C7 och ville veta att allt var OK. Den förre ägaren hade inte rört pumpen sedan installatioen, 2002. Vi kom överens om att han skulle komma efter kl 4 i går (fredag), så att sonen slapp ta ledigt från jobbet.
Så ringde han, jag blir försenad, sa han. Jag har två hus som står helt utan värme, det måste fixas. Jag ringer senare och säger när jag kommer.
Strax före kl 8 ringde han. Jag är på väg, och strax därefter körde han in på garageinfarten. Sen höll han på i två timmar och kollade upp pumpen med sina instrument. Allt vad han behövde göra var att justera en expansionsventil. Han ändrade också något på värmeinställningen. Kl 10 var han klar och åkte hem föra att dusch och ta en whiskey. Sen vila i dag (lördag) för att sedan ägna söndagen åt kontorsarbetet innan nästa veckas arbete börjar.
Jag skriver detta för att understryka vad jag tidigare hävdat, skall man investera i en värmeanläggning, så är valet av installatör en viktig faktor. Det gäller att hitta en som också ställer upp när det behövs.
Sture