Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettering av solvärme med värmepump  (läst 1157 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GKMK

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Komplettering av solvärme med värmepump
« skrivet: 10 mars 2007, 13:18:31 »
Vi bor i Grekland i närheten av Aten. Här blir det nästan aldrig minus grader. Dec till Febr kan
det bli 0-gradigt men oftast handlar det om 5 till 12 plus. 3000 soltimmar om året.
Bostaden är en fristående 2-vån villa på 180 kv och källare 60 kvm, ganska dåligt isolerat.
Radiatorsystem med 12 st radiatorer. 4 pers och ofta fler. Familjen vill ständigt ha minst 22 grader hemma.
Hela Grekland värms i huvudsak med olja hur konstigt det än låter !
Det gillade jag inte, så för 2 år sedan installerade jag en solvärmeanläggning. 16 kvm vacuum-
solfångngare, acktank på 750l, varmavattenautomat med plattvvx samt elpatron på 7.5 KW.
Solen ger 100% täckning Apr till Sept och ca 25% vinterhalvåret.
Elpriserna är de samma som i Sverige men 8 tim/dygn har vi nattström som är 60% billigare.
Jag har räknat ut att värme och varmavatten kostar ca 15.000 sek om året.
Jag har beslutat att importera och installera en L/V värmepump fr Sverige för att ytterligare
minska på elräkningen. Jag är ingen expert och det är svårt att hitta några här.
Så jag har några frågor och är tacksam för tips.
Skall vp kopplas till acken och i så fall hur. Hur kan jag dra max nytta av natt-strömen.
Vilken storlek av värmepump är lämplig. Går det att använda cirkpumpen till radiatorerna
även för vp.
Observera att i solkretsen cirkulerar radiatorvattnet direkt. Altså inget slutet system med glykol.

Tacksam för svar

Georg

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!