0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gliden är ingen konstant utan varierar med temperaturen. Vid låga temperaturer är gliden nästan 10 grader och blir noll vid kritiska punkten som för R407 är ca 80 grader. Det går inte, som PerJ har påpekat, att få ofullständig kondensering om det är rätt mängd köldmedium påfyllt. Är det rätt mängd köldmedium i systemet är det bara vätska som lämnar kondensorn och då har all gas kondenserat. Gliden utnyttjas fullt ut i vilket fall som helst.
Variation i hetgastemperaturen,allt annat lika, borde ge en variation i pumpens delta t, och därmed också en variation i pumpens effekt. Tror jag i allafall.Mina funderingar rör sig kring att kunna optimera en lv-pump genom reglering av flödet genom pumpen, dvs styra cirkulationspumpen. Och då fick jag ett huggskott att kanske hetgastemperaturen skulle kunna vara en indikator på hur pass nära optimum pumpen arbetar. Vad tror ni om idén att optimera en värmepump genom styrning av cirkulationspumpen?
Nibe VVM300 gör det redan, där är laddningspumpen varvtalsreglerad och styrs mot ett konstant diff VB (default 8 ).