Hej!
Jag hittade denna lilla VVB på nibes hemsida. Min fundering är att i framtiden då mina barn blir större (tonåringar) så kommer jag troligen få problem med att få varmvattnet att räcka, en tanke är att sätta en el-VVB i serie efter VP:n som bara håller varmvattnet varmt.
Men jag kan inte släppa tanken på en VV-förvärmare, min tanke är att förvärma med framledningsvattnet med en Nibe PCU-EL, på sommaren kommer den då inte att förvärma särskillt mycket men det behövs knappast då KB-in ligger på >5 ºC vilket gör att min VP då ger lite mer effekt samt att ingående kallvatten håller ca 15 ºC.
På vintern håller ingående kallvatten ca 5 ºC, KB-in är ca 1 ºC så då behövs VV-förvärmning. VB-f är uppåt 40 ºC så det vore rätt så optimalt att förvärma med framledningsvattnet. Om man leder framledningen genom värmeslingan och låter ingående kallvatten till VP:n först passera denna VVB så skulle den funka rätt bra som en VV-förvärmare och då har jag i bästa fall uppåt 100 liter mer varmvatten.
En till tanke är att styra elpatron på denna VVB med en innomhusgivare, om innetemp sjunker under en viss temperatur (kanske 19 ºC) så slås elpatron på vattenförvärmaren på. Det spelar väl mindre roll om eltillskottet kommer från VP:ns elpatron eller vattenförvärmarens elpatron men i detta alternativ så ser den även till att ge mig mer varmvatten då det verkligen behövs.
http://www.nibe.se/vvs/produkter/vvb/pcuelA.htm