Har gjort en mycket intressant iaktagelse i konstruktionen på Chunlan 50GW-modellen som
jag passar vidare till andra Chunlan-ägare. Kineserna verkar ha byggt in ett kylningsförlopp i utedelen som jag anser bör kollas upp noga, och jag skulle vara tacksam om experterna här kan säga om samma lösning finns på andra L/L-modeller av typen on-off.
Beskrivning:
Då hetgasen har passerat innerdelen och är på väg tillbaka in i utomhusdelen går den först genom ett s.k kappilärrör som sitter direkt efter den nedre mutter-anslutningen i utomhusdelen, därefter går röret in längst ned in den yttre förångarbatteriet och går "tur och retur" via 2 stråk tillbaka precis ovanför anslutningen till förångarbatteriet, sen leds röret in i en 4-vägs fördelare som i sin tur sen matar ut köldvätskan på 4 ställen i nämda förångarbatteri där sen alla slingorna går runt innan dom matas vidare mot 4-vägs switch och kompressor .
Som jag tyder denna konstruktion är detta dels för att kyla inkommande vätska samt att ev värme då fälls ut i botten på utomhusdelen för att ev hjälpa till vid isproblem. Därmed bör alltså då de 2 nedre stråken inte ha funktionen att utvinna värme till kompressorn utan vara en slags utjämnare/balansering innan den faktiska processen startar i förångarbatteriets övriga sektioner.
Om detta nu stämmer kommer detta att fungera utmärkt inom vissa temperaturgränser, men sen kommer väl denna funktion då att ev vara till nackdel vid sträng kyla där då köldmedlet ev kyls ned för mycket ? Kan det vara så simpelt att man ev får köra samma lösning som på gamla bilar där man hade en "rullgardin" framför kylaren. I detta fall skulle då ett plastband med c:a 4-5 cm bredd som då sätts längst ned längst med hela förångarbatteriets längd för att förhindra ev "underfrysning". Tyvärr så har jag nog ingen chans att kunna forska i detta då vi har + 4 just nu, men kanske någon norrut som bor i ett köldhål och har en chunlan fortfarande har chansen att kolla upp detta innan våren kommer. Jag drar mig också tillminnes Northernkings problem med en horisontal isrand när han kör med låg uppvärmning där ev denna åtgärd kanske kan förbättra resultatet av uppvärmning/avisning (?).
Som jag skrev i en tidigare tråd så nyttjar min maskin 2 x 28 stråk ( 28 inre + 28 yttre förångarbatteri ) men bara 22 används i inre förångarbatteriet, där sen 3x2 stråk (6st stråk totalt) inte används, vilket har fått mig att misstänka att 50GW är en strypt 70GW (7kw).
Vi har haft en mycket intressant diskussion på en annan tråd om man ev ska/kan kyla returnerade vätska till utomhusdelen för att förbättra verkningsgraden på VP, bifogar länken nedan då denna diskussuion bör läsas i sin helhet för att få grepp om problematiken, vilket då ska jämföras med Chunlans inbyggda lösning.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=13057.0Art Deco