0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för svarÄr ej säker på att jag förstår frågan om kondensering, men primära tilloppet går från VP till toppen på tanken, (här sitter separat expansionskärl kopplat) returen går till botten på tanken men kan blandas via schunten och kan gå tillbaka. Kurvan är ställd så att tanken får 8 grader mer än vad som går in.
Citat från: KireH skrivet 08 mars 2007, 14:38:35Tack för svarÄr ej säker på att jag förstår frågan om kondensering, men primära tilloppet går från VP till toppen på tanken, (här sitter separat expansionskärl kopplat) returen går till botten på tanken men kan blandas via schunten och kan gå tillbaka. Kurvan är ställd så att tanken får 8 grader mer än vad som går in.Hejjag ser via IVT hem sida att du har sep VP och VV beredare. Vilket E modellen står för. det betyder som du skrev att VV kommer från din sep tank?Detta gör att man får tänka till lite hur det skall vara kopplat. Med knäpp tank behövs ännu en tank i serie med rad kretsen.Shuntar du sen ut värmen via shunt till rad-systemet?Carl N rätta mig gärna om jag har fel...Janne
Hej Carl N och Janne Elär tacksam för era svar, är själv ingen tekniker utan har köpt anläggningen och fått dessa problem under vägen. Eldade tidigare med ved mot 3 st acc.tankar och hade aldrig problem med knäpp om ej systemet helt gått ned i temp.Shunten är automatstyrd, tempgivare sitter nära shunten vid utg.rör. Returen går till tankens undre del och strax däröver finns en anslutning som går till VP.Har både ute och innegivare. Blir osäker på din ritning med mellankopplingen på returen? VV beredaren är separat modell D 300/160.MVH KireH