Jag ser att jag inte var så tydlig nedan, jag avsåg en (berg-) värmepump med värmeåtervinning av frånluften och inte en frånluftsvärmepump som jag skrev.... sorry.
Min tanke (förhoppning...) var att värmeväxlaren inne i tex en FLM30 som året runt? har konstant flöde av ingående kylbärare på mellan kanske ca +1 till +7 grader (beroende på årstid) och utgående köldbärare på ca 3-4 grader högre temp skulle kunna ge rätt temperatur och fuktighet.
Lufthastigheten genom värmeväxlaren är ju relativt hög så det borde inte hinna bli perfekt termodynamisk balans runt denna. Vilket förhoppningsvis skulle göra att själva kondensatorbatteriet (där kondensationen sker) skulle kunna vara ett antal grader kallare än resulterade luft-temperatur på frånluften. (kanske 3-4 grader?? vilket skulle ge utgående luft-temperatur på ca 9-15 grader beroende på årstid enligt ovan)
Precis i luftskiktet alldeles ovanför ytorna på kondensatorbatteriet skulle kondensation ske och RH naturligtvis vara just 100%, MEN pga avsaknad av termodynamisk balans, (luften "långt" från detta ytskikt är ju varmare), skulle den resulterande temperaturen på utgående vara högre och därför ha lägre RH. Helst 75%...
Man skulle förståss kunna räkna på hur många grader man måste värma upp säg 7 gradig luft med RH=100% för att komma ner till 75% RH, detta skulle ju kunna ge en fingervisning hur långt man kommer. Det känns lite konstigt att man verkligen kan åstadkomma 100% RH i frånluften med det stora luftflödet , men det kanske är så??
Någon som har idéer eller verkligen har mätt RH i utgående frånluft som kyls av grundvattnet?