0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Jag har flytande kondesering, kopplat med EcoLogic och shuntsystem. Och jag står i valet mellan 1. "större" delta t och högre framledningstemp eller 2 "mindre" delta t och läre framledningstempoch frågan återstår vad att välja utav dessa två
i mitt exempel kondenserar gasen, pga glide, mellan 80 ºC och 74,4 ºC,
Alla värmepumpstillverkare (Avser R407C köldmedia) föreskriver 7-10 grader deltaT på varma sidan, jag antar helt ovetenskapligt att de testat sina värmepumpar i laboratorier och kommit fram till att detta är en optimal tempdiff för att deras värmepumpar skall ge maximal verkningsrad och lång livslängd. Det må vara sant men enligt resonemang ovan så har denna rekomendation inget med glide i köldmediet att göra. Antar att de bygger detta på andra fakta, precis som du skriver.Finns det någon kyltekniker som vet varför???
Citat från: Castrol skrivet 04 mars 2007, 11:51:05i mitt exempel kondenserar gasen, pga glide, mellan 80 ºC och 74,4 ºC, tror att du missuppfattat det med kondensering, det är inte hetgastempen som avgör kondenseringtemperaturen / kondenseringstrycketdet är ett medelvärde av temperaturen i kondensorn som avgör kond.tempendet ända säkraste sättet är att haka på en tryckmanometer på kondenseringsidan och där läsa av vilket tryck du har (trycket är konstant över kond.sidan)om läser av R407C tryck/entalpidiagram, ex. du har ett tryck på 23bar så har du en fullständig kondensering vid en temp av 50 grader, har du kondenseringstemp på 52 grader så är inte allt fullkondenserat=en del av omvandlingvärdet som du inte utnyttjar
Jag var kanske otydlig. Det jag menade var att kompressorn arbetat upp ett tryck som ger kondensering mellan 80-74,4ºC (glide), och då kommer aldrig något annat än en fullständig kondensering vara ett problem eftersom min VB retur håller så mycker lägre temp.