Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Finns anledning att INTE välja ComfortZone?  (läst 7804 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns anledning att INTE välja ComfortZone?
« Svar #15 skrivet: 01 mars 2007, 10:23:07 »
Om jag få svara lite snett på ditt fråga, då kan jag säga att det finns ett kombination till, som fungera bra och det är IVT 490 (ej 495) med luft-luft VP. Vi har detta kombination installerad hos oss och vi har kunnat köra IVT 490 på "ekonomi drift" hela vintern (d.v.s enbart kompressor utan elpatron). O.k det var inte mkt vinter den här året! Men tidigare gick 490 på elpatron när tempen gick under plus 6-7 grader och det ser vi inte nu även när det har varit minus 3-4 grader här (få dagar). Vi har nästan 23 grader inomhus temp, pga luftVP. Det är som att köra IVT 490 på sommar (ekonomidrift med varm vatten tillverkning), fast det är vinter. Det kanske säger mer om Toshiba luft-luft VP än IVT 490 men det verkar kombinationen fungerar bra och sannolikt kostar inte mer än CZ eller IVT 495. Jag får återkomma med elkonsumptions siffra om några år när vi har fått en riktig vinter.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Finns anledning att INTE välja ComfortZone?
« Svar #16 skrivet: 01 mars 2007, 10:50:13 »
ForestC har ca 180m², du (Raj) 150 å bor i Blekinge...
en CZ betalar igen sig på kanske 5-7 år på ditt hus i jämförelse med 490.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
SV: Finns anledning att INTE välja ComfortZone?
« Svar #17 skrivet: 01 mars 2007, 20:41:07 »
MaBa,
Men varför avfrostning även när det är +grader ute?
Har du någon gång provat köra så att den inte behöver avfrosta?


Jag tror CZ jobbar med behovsstyrd avfrostning, den avfrostar när tryckfallet på frånluften över kondensorns blir för hög. Jag antar att den inte behöver avfrosta på sommarhalvåret. Det där beror väl på hur mycket effekt som plockas ur frånluften (frekvensen på kompressorn).

CZ frostar numera av var 60:e minut. Tidiga modeller, såsom min CE50, mäter tryckfallet som du säger, men har även en maxtid mellan avfrostning på 60 min. Det går i och för sig att ändra i programmet, och jag vet att någon kör med 90 min, men det kan bli problem med is förångaren. Dessutom tror jag att förångaren inte kan ta upp värme från frånluften om det är för mycket is på den. Jag hörde någon gång att effekten är som högst i början av en cykel för att sedan avta ju närmare avfrostningen man kommer.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Finns anledning att INTE välja ComfortZone?
« Svar #18 skrivet: 03 mars 2007, 15:55:14 »
MaBa,
Men varför avfrostning även när det är +grader ute?
Har du någon gång provat köra så att den inte behöver avfrosta?
Vad jag förstått efter att läst loggarna på forumet är borra,ytjord etc. de effektivaste pumparna, så att lägga en brinepump till någon större last för 495 tror jag inte riktigt på.
Men samma sak borde fungera för dem, att de reglerade efter utetemp.


När den går på lägsta varvtal och ger 2900W har jag ändå minusgrader på avluften och behöver avfrosta. Samtidigt så gör det ju inget att den behöver avfrosta när värmebehovet är lågt.

När det gäller 495:an så försökte jag kolla vad brinepumpen drar men jag kunde inte hitta det. Effekt vid 0/50 är 3.9kW/1.55kW (COP=2.5). Är 1.55kW med brinepumpen eller inte?
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad Abuquir

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 746
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Olje letare worldwide
SV: Finns anledning att INTE välja ComfortZone?
« Svar #19 skrivet: 04 mars 2007, 02:33:20 »
Säkerligen utan brine pumpen, alla verkar ju vara "noga" med att inte räkna med den när de anger cop.

Olof
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 18000 KWh el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 4 personer i hushållet.
Solfångare 8 KW, Solar edge växelriktare (2018-10-15)

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Finns anledning att INTE välja ComfortZone?
« Svar #20 skrivet: 05 mars 2007, 12:44:52 »
MaBa,
Men varför avfrostning även när det är +grader ute?
Har du någon gång provat köra så att den inte behöver avfrosta?
Vad jag förstått efter att läst loggarna på forumet är borra,ytjord etc. de effektivaste pumparna, så att lägga en brinepump till någon större last för 495 tror jag inte riktigt på.
Men samma sak borde fungera för dem, att de reglerade efter utetemp.


När den går på lägsta varvtal och ger 2900W har jag ändå minusgrader på avluften och behöver avfrosta. Samtidigt så gör det ju inget att den behöver avfrosta när värmebehovet är lågt.

När det gäller 495:an så försökte jag kolla vad brinepumpen drar men jag kunde inte hitta det. Effekt vid 0/50 är 3.9kW/1.55kW (COP=2.5). Är 1.55kW med brinepumpen eller inte?


Jag menade inte cop utan vad pumpen dragit i el, och där inkluderas väl allt.
Synd att den måste avfrosta även på lägsta hastighet, hade varit intressant att se verkningsgrad vid kontinuerlig drift över 0-strecket.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad PCP-Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Finns anledning att INTE välja ComfortZone?
« Svar #21 skrivet: 05 mars 2007, 16:25:25 »
Påverkas verligen cop på CE-50 av avfrostningen, den sker ju helt med den varma frånluften och kompressorn står ju då still?

Jag kanske tänker helt fel, men...... Sc:,h

Roger

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Finns anledning att INTE välja ComfortZone?
« Svar #22 skrivet: 05 mars 2007, 23:02:54 »
Påverkas verligen cop på CE-50 av avfrostningen, den sker ju helt med den varma frånluften och kompressorn står ju då still?

Jag kanske tänker helt fel, men...... Sc:,h

Roger
Nej det kan den ju inte göra. Men tiden den avfrostar "förlorar" man ju värme som annars skulle återvinnas. Just därför hade det varit intressant att se vid kontinuerlig drift. Eller rättare sagt, effektiviteten om den bara gick ner till 0 ºC . Anledning, jag har funderat på att öka kompressorstorleken på min ivt och ge den ett större flöde med bibehållen tryckuppsättning om förångare/kondensor tillåter det. Men det är möjligt att jag är ute och turnerar, den går ju hyffsat billigt så den är kanske optimal. Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Finns anledning att INTE välja ComfortZone?
« Svar #23 skrivet: 06 mars 2007, 08:44:37 »
Hej! Vill man  testa att köra utan avfrostning pÃ¥ CE50 sÃ¥ är det bara att höja luftflödetpÃ¥ fläkten. Men detta förutsätter ju att det inte föreligger ngt större värmebehov (sÃ¥ att pumpen jobbar pÃ¥ min. läge 35HZ) Ofta när den gÃ¥r sÃ¥ sÃ¥  sakta sÃ¥ behöver den ändÃ¥ inte avfrosta, pga den lätt jobbar klart och stannar lÃ¥nga stunder. Hela hösten och början pÃ¥ vintern var det ju sÃ¥, Ã¥tminstone här pÃ¥ västkusten. Mvh john

Utloggad moonwalk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Finns anledning att INTE välja ComfortZone?
« Svar #24 skrivet: 06 mars 2007, 16:43:11 »
CZ avfrostar efter en viss förintälld tid, standard tror jag är 60 minuter. Den avfrostar sedan tills avlufttemperaturen nått en förutbestämd temperatur, omkring 7 grader verkar vara standard. Man kan också välja att avfosta en bestämd tid men det är inte stsandardinställning och jag har inte hört eller läst om någon som har den inställningen. Tidiga CZ avfostade när det var ett visst deltatryck.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Finns anledning att INTE välja ComfortZone?
« Svar #25 skrivet: 09 mars 2007, 07:19:35 »
Om jag uppfattat det rätt sÃ¥ ligger bÃ¥da villkoren (tid och temp) inne alltid, det som uppnÃ¥tts först startar pumpen. Min pump som levererades 2005 avfrostar  med tryckavkännare men jag undrar om det inte även finns  en maxtid pÃ¥ 75min dÃ¥ avfrostning mÃ¥ste ha startats. /  john

Utloggad kungkokos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Finns anledning att INTE välja ComfortZone?
« Svar #26 skrivet: 11 mars 2007, 19:42:03 »
ForestC - jag står inför samma frågeställning som du! Vilket håll lutar det åt för din del? Hur mycket större investering räknar du med att behöva göra? Vilken Pay-off tid?

Vår husleverantör samarbetar med Nibe (i vårt fall ingår Nibe 360) så IVT 495 blir det inte. Vet någon om Nibe har ett likvärdigt bra alternativ?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35040
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Finns anledning att INTE välja ComfortZone?
« Svar #27 skrivet: 11 mars 2007, 21:37:43 »
Om du vill ha en Nibe med bra effekttäckningsgrad bör du titta på en av deras mindre jordvärmepumpar kanske i kombination med en FLM 30, en 1215-5 eller en 1230-6 Vp och 250-300 meter markslinga borde räcka till.
Blir förmodligen dyrare än CZ men kan fungera smidigare med hustillverkaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad zno

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Finns anledning att INTE välja ComfortZone?
« Svar #28 skrivet: 23 mars 2007, 16:27:49 »
Hej,

Följer denna tråd med spänning eftersom jag har i princip samma ställningstagande att göra. Husfabrikanten skickar med en IVT 490 och jag står i valet att uppgradera till en IVT 495 TWIN med borrhål, en IVT GreenLine (ren bergvärme och dyrt) eller plocka in en CZ CE50 på egen hand. Förutom kostnadsaspekten att ta hänsyn till så är det ju det här med ansvarstagandet för olika delar av installationen då man tar in "egna gubbar". Här har ju husfabrikanten en fördel och den är dom inte sena att utnyttja...
Comfortzone CE50 installerad 2008 i en (då) nybyggd enplansvilla på 165 kvm i Stockholm

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!