Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
FLM30 eller frånluftsfläkts bryderi?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: FLM30 eller frånluftsfläkts bryderi? (läst 2773 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Optimerar'n
Kan värmepumpar
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 62
Karma +0/-0
Kön:
Optimerar'n
«
skrivet:
27 februari 2007, 20:50:14 »
Citera
Hej,
Jag håller på med mitt frånluftsprojekt... nu har jag kommit till fläktvalet. Tanken var en fläkt på taket, vilken kommer dra 100W.
För samma pengar som takfläkten kan jag få en Nibe FLM30 (med samma fläktprestanda).
Detta borde vara lönande kan man tro... Man återvinner ju värme ... men ....
FLM30 har varit uppe till diskussion förut, men jag har aldrig räknat på det själv... så nu gjorde jag det...
FLM30 har maxflöde 0,15l/s och höjer tempen på ingående brine 4 ºC. Jag har 0,9l/s flöde -> 0,15*4/0,9=2/3 ºC brine höjning. Tumregel 1 ºC=3% -> 300W för mig.
FLM30 har en circ pump som drar 95W och en fläkt som drar 225W vilket ger 320W.
Så summan blir att jag återvinner värme, tjänar 300W, som kostar 320W. Men avräknar takfläktkostnaden 100W blir vinsten totalt 80W
Jag kan inte säga annat att jag blev besviken på FLM30. I princip tjänar jag inget på att återvinna!!!! Därav mitt bryderi.
Eller har jag räknat fel....?
/O
Loggat
Thermia Calibra ECO 16 med 300 liters TWS beredare.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: FLM30 eller frånluftsfläkts bryderi?
«
Svar #1 skrivet:
28 februari 2007, 07:41:34 »
Citera
Som du skriver är vinsten väldigt relativ med FLM30 även om man jämför med nyinstallation av vanlig mekanisk frånluft. Men du har två fördelar till, belastningen på borran minskar vilket ökar KB-in lite mer på sikt än bara 1 ºC, kanske uppåt 2 ºC högre KB-in? Dessutom kommer din VP att klara några till minusgrader utan TS om temperaturen på brine höjs.
Fast om din takfläkt kostar ca 10 kkr så är det en dyr grej, jag tror nog att en sån kan få för en bråkdel av kostnaden för en FLM30.
http://www.ventilationsbutiken.se/option,com_phpshop/page,shop.browse/category_id,abcb31ce2a8aeca57f99a9f650a250b2/
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Optimerar'n
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Optimerar'n
«
Svar #2 skrivet:
28 februari 2007, 09:52:37 »
Citera
Tack för ditt svar... känns bra att jag inte räknat helt galet. Men det känns ändå knasigt ologisktvarför man inte tjänar mer.
Jag har fortsatt att räkna. Funderade på att återladdningen kanske är det jag missat.
Säg att vid 0 ºC, går pumpen typ 50%. Då laddar jag slangarna med 4 ºC varmare vatten när pumpen vilar. 4 ºC ->12% höjd COP för mig nästan 2kW. Detta borde man ha igen.... men när jag slår ut det på hela perioden blir det ändå bara 600W. Kanske självklart? Om pumpen går 50% så har jag ut det dubbla effekten från FLMen under tiden den går... Men sen drar den ju 320W kontinuerligt. Så inte heller när jag räknar med "laddning" har jag igen effekten.
Skall jag dra slutsatsen att detta är inget att satsa på?
(Borträknat investeringskostnad+arbete).
Kan tilläggas att min pump har 100% energi och effekttäckning. Inget tillskott. Så ej heller här kan jag tillgodoräkna mig nån vinst...
Angående takfläkten så hade jag planerat en högre takfläkt, Vilpe, för att slippa is på taket. Med takgenomföring blir priset typ 6tusen.
http://www.ventilation.nu/xcart/product.php?productid=4050&cat=35&page=1
Detsamma som jag kan få en FLM30 för. Då har jag dock inte räknat med installationsmatrial m.m. till denna... Det lär kosta en del. Jag ser bla att man behöver ett nytt 30liters tryckexpansionskärl.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29884
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #3 skrivet:
28 februari 2007, 11:11:50 »
Citera
OK, har du inget eltillskott så tror jag att du ska skippa FML30, vinsten är i stort sett obefintlig.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Optimerar'n
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Optimerar'n
«
Svar #4 skrivet:
02 mars 2007, 15:56:28 »
Citera
Nej det blir ingen FLM för mig...
Fortatte och räkna, och vad det slulle ge var i bästa fall några få kronor i månaden... men komplexiteten i systemet skulle öka, arbete att installera. Fler grejjer som kan gå sönder etc. Det enda den behövdes till var att förbättra mitt återvinningssamvete...
Jag räknade tidigare på FTX alternativet, och det blir i dagsläget också aldeles för dyrt, och komplicerat. Minst 25000kr för aggregat+fler tusenlappar i rör... arbete, inställning och underhåll. Så det alternativet är också struket.
Så det blir en frånluftsfläkt på taket... Synd bara att släppa ut all fin varm luft... Men den dagen kanske kommer då det lönar sig återvinna men inte idag
Loggat
kehaar
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 10
Karma +0/-0
kehaar
«
Svar #5 skrivet:
02 mars 2007, 20:43:49 »
Citera
Vissa saker kan ju vara svårt att mäta i pengar.
Ett FTX system går knappats att räkna hem rent ekonomiskt med dagens elpris/värmepris, men det kan fortfarande vara väldigt positivt för inomhusmiljön. Även i ganska otäta hus är det möjligt att exempelvis slippa det ofrånkomliga kallrasen som en typisk FLVP eller FX ger. Vissa kan påverkas positivt av filtreringen av inluft, och om man inte har radonproblem kan ett litet undertryck i huset tjäna som en extra liten försäkring mot fukt. Men att översätta liknande möjligheter till reda pengar är ju ruskigt svårt b00k
Loggat
Ingen pump... ännu!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1206
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
HBerggren
Olof-ström
dadid
Mike
tardidan
lubbis
Norrgärdet
tomasbjork
mrelffors
Nickmac
rikardagren
BiggerDigger
Heat?
slorpe
lasseingenjören
jimmylimpa
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info