Hej, VPägare sedan april förra året och har inte rört anläggningen sedan installationen. Ramlade in på detta eminenta forum och insåg att allt kanske inte är som man tror...kanske kan man med lite goda råd spara ännu mer. Och firman som installerade hade riktigt bråttom härifrån så jag hann inte ens fråga dem. Hade tidigare direktverkande el och förbrukade ca 37 000 kwh/år och nu ser det ut så här:
Eco El + Eco Air 107, Pump:Grundfors 25-40. Huset är byggt 1926, 2 plan, 150 kvm plus 65 kvm biyta (källare). Har precis installerat men ej kopplat in vattenburen golvvärme i 40 kvm av källaren, 15 kvm värms upp av elgolv och 10 kvm av radiator. Förmodligen är husets isolering i dålig skick, massor av stora fönster varav tre saknar element under. Vi är två vuxna och två barn, varmvattnet räcker ok att duscha med, dock ej om båda duscharna används. Innegivare är aktiverad och innetemp satt till 21 grader, bor i Bromma. Jag har räknat ut att jag kommer att förbruka ca 27 000 kwh/år.
1/ Verkar 27 000 kwh rimligt?
2/ Har precis insett att cirkpumpen (Grundfors 25-40) har tre lägen, min stod i läge 2 av 3. Om jag ökar till läge 3 kommer detta att spara kwh? Eller inträffar något annat mindre bra typ fler starter eller så?
3/ Ska en nyinstallerad VP justeras efter en tid? Man brukar ju kolla skruvarna i nya möbler....
3/ Finns det någon bra info om hur man grundinställer systemet?
4/ Några andra goda råd?
Brommamannen tackar på förhand