0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Lexus skrivet 25 februari 2007, 16:05:36Trendlängd kan du få från 1 timma till 2 månader. Exportera till Excel-format kan man inte, men däremot i Excel importera loggdata från txt-filerna. Något jobbigt...men fullt möjligt.hur gör man för att se 1 timmes trend som hände för 2 veckor sedan ?
Trendlängd kan du få från 1 timma till 2 månader. Exportera till Excel-format kan man inte, men däremot i Excel importera loggdata från txt-filerna. Något jobbigt...men fullt möjligt.
Vi får väl se hur det utvecklar sig, men som ni kanske förstår kan jag inte upplåta detta forum för alla möjliga loggerdiskussioner som konkurrerar eller kan komma att konkurrera med min egen produkt.Dessa problem finns i alla forum som även säljer produkter/varor så det är inget unikt med just detta forum.Om jag börjar få sådana intäkter på mina andra verksamheter (annonsförsäljning och offerttjänst) så att jag inte är beroende av loggerförsäljningen så avser jag ändra min policy i denna fråga.Jag tycker inte att jag har speciellt stora krav på er medlemmar, jag satsar så mycket tid på att driva forumet att jag inte kan arbeta på mitt ordinarie jobb, men jag måste ändå ha intäkter så att jag kan försörja mig.Försök tänka er in i min situation.Hur skulle ni ha gjort? (jag är öppen för förslag)
Vad händer om du bestämmer dig för att expandera verksamheten och börja installera pumpar, säg från Nibe, måste vi då sluta diskutera andra fabrikat?
Du importerar loggdata från text-filerna till Excel, och skapar där ett diagram.
Finns det ingen hejare på Excel, som kan skapa ett ark med makron eller dyl, så att man kunde skriva/välja datum o vips: kurvor.
Visst är du värd att få en bra lön för ditt suveräna forum. Det är ju helt unikt men har tappat lite för att allt hemmapulas inte får diskuteras ifall det konkurrera med dina produkter. Hela idén med ett oberoende värmepumpsforum får en törn när man inte knappt får diskutera något som har med att mäta temperaturer och liknande.Frågan jag ställer mig är: om du verkligen skulle tjäna mindre på att släppa diskussionerna och utvecklingen fri på forumet? Jag tror på att låta folk här tillsammans utveckla programvara och hitta nya lösningar på system som passar för var och en. Då skulle kunnigt och intresserat folk stanna kvar på forumet längre. Din inkomst skulle du istället ta genom att plocka ihop den "nya utrustningen" för att sedan sälja som färdiga paket med program. Var det inte så som din värmepumpslogger kom till? Parallellt kan du även sälja din nuvarande logger (med kommande förbättringar?)Moderera bort de inlägg som länkar till andra ställen som säljer färdiga lösningar men tillåt i vissa fall att länka till tex en viss givare som säljs på annat ställe för att inte diskussioner skall stanna. I övriga fall har din moderering varit väldigt bra.Det som jag skulle vilja ha är en lösning där jag kan mäta (även mera än) temperaturer (fuktighet,väder mm) i flera olika hus som jag äger, utan att ha en massa pc överallt och kablar mellan husen. Nätverkskabel finns redan. Det är avstånd på upp till 100 meter mellan husen. Denna lösning är jag även beredd att betala för i form av ett färdigt paket från din webshop. Det är inte för mig ett alternativ att köpa lösa (billigare?) delar härifrån och därifrån för att sedan pula ihop det på något vis. Jag är själv företagare och har inte tid/lust med det. (Angående lön så de första åren kunde jag också bränna 7-8000 euro på några dåliga investeringar men det är sånt man fick ta och lära sig av. Och med åren kommer bättre investeringar som sedan täcker de misstag man gjort i början. 7-8000 euro kändes väldigt mycket då, när inkomsterna vad låga ännu) Jag har en framtida investering i att installera vattenburet i flera av dessa hus med en gemensam värmepump.Jag skulle gärna få data insamlad under en längre period innan det. Själv kan jag dock inte bidra med ngt än att betala bra för en färdig lösning. Routerlösningen låter intressant.Jag förstår att du inte själv kan och har råd att fixa alla möjliga finesser själv/genom att köpa dem utifrån. Därför tror jag på "nästan fri" programvara här om det bara går att lösa i praktiken med rättigheterna och kanske med ngn form av att betala en engångs licensavgift till om man inte köpt utrustningen från din webshop. Jag har noll koll på programmering och datorprogramrättigheter, men man kan ju anta att koden skulle läcka ut. Så kanske det inte är möjligt.Måste säga att hittills har du gjort ett superbra jobb.Helt klart tack vare din hårda men rättvisa moderering. Detta var bara mina tankar. Så hur du än gör, Kör hårt! Thumbsupeditoj, märkte inte att föregående inlägg kommit till under tiden