Hej!
Ny här

, har läst mycket av klokhet och empiri här, hoppas ni är intresserade av mitt projekt.
Helrenovering påbörjad. Enplan med källare 160+40. Tid direkt el 40MW/år.
Tänkte först bergvärme + sol men nu kommer vi att riva innertak och göra ny diffspärr+isolering. Bra läge att dra ny vent, tid självdrag, inte möjligt med FTX pga speciella förhållanden med förskjutna delhuskroppar. Tänker mig aktiv frånluft och en luft-vatten pump.
Kommer troligen alltså att börja systemet med antingen en bergvärme + en frånluft via tank eller en kompipump BV och FLVP. Huset skall värmas med golvvärme.
Till saken hör att det finns en tillbyggd del dit rördragning inne inte är möjlig och här får till en början direktelen vara kvar. Tänkte dra radiatorer där i framtiden i samband med dräneringsarbete och då lägga en utekulvert ändå för vatten.
Dessutom vill jag gärna ha möjlighet att i framtiden koppla sol till systemet med överdimensionering för pool sommartid och tappvärme vår höst.
Går det att lösa alla dessa krav i ett utbyggbart system. Vilka accumulatortankar rekomenderas.
Steg 1. BV+FLVP golvvärme 160m2
Steg 2. BV+FLVP golvvärme + radiatorer 40m2.
Steg 3. BV+FLVP golvvärme + radiatorer 40m2 + Sol heatpipe
Steg 4. BV+FLVP golvvärme + radiatorer 40m2 + Sol heatpipe större area + Pool 8*4
Och bibehålla möjlighet till fri kyla.
Man kan även tänka sig steg 1+2 separat färdigt kombisystem och poolsystemet för sig självt men är tilltalad av vår och hösttillskott som kan bli betydande med överdimensionerad sol.
Någon som har erfarehet av denna typ anläggningar? Vilka BV och FLVP kan vara lämpliga. Vilken tank?
Hoppas på input.