0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag reviderar dina 4 000-6 000 gradminuter till 200-250 gradminuter. Dock kan underskottet vara 500-1000 gradminuter utan att man tappar mer än 1 grad rumstemp, om det sker på kort tid. Detta med hjälp av (som du tidigare påtalat) värmetröghet och lagrad energi.
Jag förtydligade det i ett inlägg:"Har du 22°C idag och vill ha 23°C....blir det 1,35°C högre värmekurva.....om ditt hus motsvarar de hus jag hänvisar till."
Om vi tittar på några frekventa skribenters 7 kW Nibe-pumpar lång upp i landet, så går de ca: 20 timmar vid -22°C. Det ger 20 tim. x 60 min. x 7°C = 8400 gradminuter.
Att vi räknar gradminuter på olika sätt gör det hela mer komplicerat.Ja, jag har förstått att du bara räknar gradminuter under/över börvärdet, men om det är börvärdet från värmekurvan eller de som visas i displayen efter integral vet jag däremot inte d.vs. om börvärdet är påverkad av rumsgivaren.Jag räknar som jag redovisat innan......och kommer att fortsätta med det, då jag inte ser börvärdet från värmekurvan som ett säkert mått av energibehov. Speciellt på våren när solen lyser från klarblå himmel.
Ja, jag har förstått att du anser att man ska räkna gradminuter under/över börvärdet. Med eller utan rumsgivarpåverkan?
Jag räknar som jag redovisat innan......och kommer att fortsätta med det, då jag inte ser börvärdet från värmekurvan som ett säkert mått av energibehov. Speciellt på våren när solen lyser från klarblå himmel.
Jag frågade "Hur kan 1,35°C högre värmekurva bli -1950 gradminuter?" och inget annat.
Anser fortfarande att värmekurvans börvärde sällan är husets energibehov, varför en rumsgivare alltid är ett måste. Den skapar under/överskott som kompensation då värmekurvans börvärde inte överenstämmer med husets energibehov.
Jag frågade hur ett nytt börvärde som var 1,35°C högre än det gamla, kunde bli 1950 gradminuter. Men du förklarade nu att det var 1950 från det gamla börvärdet.
CitatFör att du ska förstå att man inte kan använda delta t över pumpen för att beräkna tillförda gradminuter säger jag så här.jag har 6 graders delta om min går dygnet runt så blir det enligt din matematik24*60*6Stryper jag flödet till hälften då blir delta t 12 grader.24*60*12I det senare fallet tillför jag mindre energi eftersom vp orkar upp i en högre framledningstemp.Men enligt dig tillförs dubbelt så många gradmiuter.Du får inte fortsätta räkna så även om du vill det, det villseleder.
Men bara en liten rättelse, rumsgivaren ändrar börvärdet inget annat!
inte för att jag är så insatt i gradminuter, men vad händer om det har varit kallt i en vecka så gradminuterna är i botten sedan slår det om på några timmar + att solen kanske lyserblir det inte ett väldigt överslag av temperaturen inomhus när den är tvungen att beta av alla gradminuterna (ej rumsgivare)eventuellt så kanske den slår ifrån på max framledningstempmen varför kan den inte strunta i dom sista 24 timmarnas gradminuter hela tiden, om den inte har "betat" av dom i ett register så kan dom lika gärna försvinna