Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
-21C = endast elpatron??
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: -21C = endast elpatron?? (läst 3491 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
EckiEcki
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 32
Karma +0/-0
EckiEcki
-21C = endast elpatron??
«
skrivet:
22 februari 2007, 01:23:51 »
Citera
Tjipp!
Har noterat att min IVT/ES 480 beter sig lite skumt nuförtiden när temperaturen sjunker ner mot -20 (har endast utegivare).
Den slutar köra kompressor och kör endast elpatron, är detta normalt?
Noterade även att tempen på returen var hög (ut 57C, retur 52C).
Tacksam för tips!
Loggat
HerrBrun
Expert på värmepump
Stad/land: Vallentuna
Antal inlägg: 377
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar teknik i alla former
HerrBrun
SV: -21C = endast elpatron??
«
Svar #1 skrivet:
22 februari 2007, 08:15:09 »
Citera
Vid retur över 48 ºC brukar kompressorn sluta gå (skyddsåtgärd). Har du inet funtionen "Tillskott av vid hög retur" så tar TS över. Om du kan, så slå på den funktionen så får kompressorn ge allt den kan.
Effekten blir at returen planar ut på 47-48 ºC med TS som slår till/av var 10'e minute eller så.
Loggat
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh
TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi
EckiEcki
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
EckiEcki
«
Svar #2 skrivet:
22 februari 2007, 09:26:40 »
Citera
"Tillskott av vid hög retur"
Hmm, har version A4 av styrprogrammet (pump tillverkad -00), hittar ingen sådan inställning, någon som vet om den är odokumenterad eller saknas i min version?
Går det att uppgradera till nyare version och vad kan det isåfall kosta?
Vad kan anledningen till att jag har för hög returtemp vara tro? Cirkulationspumpen för högt inställd?
Tror att jag skall införskaffa en inomhusgivare till pumpen.....nån som vet av en till bra pris?
/Ecki
Loggat
HerrBrun
Expert på värmepump
Stad/land: Vallentuna
Antal inlägg: 377
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar teknik i alla former
HerrBrun
«
Svar #3 skrivet:
22 februari 2007, 10:09:51 »
Citera
Jag är inte säker på att denna funktion öht skall finnas på ditt system. Jag har den funktionen på mitt system (som är ett bergvärmesystem) och kommenterade bara varför detta sker och hur man kan bli av med det om inställningen finns.
Troligaste anledningen till att du når hög retur är väl bara att ditt hus kräver så pass mycket värme vid denna låga utetemp.
Loggat
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh
TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi
EckiEcki
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
EckiEcki
«
Svar #4 skrivet:
22 februari 2007, 10:28:50 »
Citera
"Troligaste anledningen till att du når hög retur är väl bara att ditt hus kräver så pass mycket värme vid denna låga utetemp."
Hög returtemp borde jag väl få om radiatorsystemet inte lyckas göra sig av med tillräckligt mycket av värmen som körs in i systemet innan det når returmätpunkten.
Om jag sänker cirkulationshastigheten borde jag väl kunna få ner returtempen eftersom vattnet därmed spenderar mer tid i radiatorerna än tidigare....eller?
Loggat
tolins
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: norrbotten
Antal inlägg: 1107
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
tolins
«
Svar #5 skrivet:
22 februari 2007, 10:47:26 »
Citera
prova sänk cirkpumpen till elementen
Loggat
ClasseClas
Kan värmepumpar
Stad/land: Sollentuna
Antal inlägg: 58
Karma +0/-0
ClasseClas
«
Svar #6 skrivet:
22 februari 2007, 17:12:35 »
Citera
Hej, jag kör min ES480 från -00 med innegivare. Jag använder kurva 1 både till gv och radiatorer. Samtliga gv-termostater står öppna (gräns 24 ºC), medan radiatorerna på öv justeras med termostat på radiatorerna. Normalt är värmen avstängd i sovrummen på öv.
Iaf så går kompressorn dygnet runt vid låga temperaturer. Det är rätt intressant att se att pumpen går utan elpannetillskott ner till ca -3 ºC. Givetvis går väl värmesköldarna till vvb av och till och tjuvvärmer pannvattnet. Vid -15 ºC går pumpen med 1 elpannesteg tillslaget.
Som första åtgärd prova att sänka värmekurvan på pumpen så mkt du vågar. Frun lär tala om när du har sänkt för mkt...
Sedan bör skaffa innegivare och låta pumpen styra från den. Jag märkte en klar skillnad i kompressorgångtid och energiförbrukning när jag aktivarede innegivaren.
Loggat
EckiEcki
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
EckiEcki
«
Svar #7 skrivet:
22 februari 2007, 21:46:58 »
Citera
Sänkning av kurvan är redan undersökt, inhandlade en rejäl yllefilt som förebyggande åtgärd, den har uppskattats av frugan
Nästa inköp är helt klart en innegivare till nedervåningen, har även sneglat på trådlösa elektroniska termostater till övervåningen, har inte fått ngn koll på mina befintliga MMA termostater, tycker de verkar ytterst opålitliga..
Loggat
overlander
I branschen
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1284
Karma +5/-1
Kön:
Det finns lösningar för allt!!
overlander
«
Svar #8 skrivet:
22 februari 2007, 22:16:50 »
Citera
STOOOPP! Inga thermostater där har du ditt problem alla thermostater ska vara fullt öppna.
Loggat
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.
EckiEcki
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
EckiEcki
«
Svar #9 skrivet:
22 februari 2007, 22:44:12 »
Citera
Jo, visst ska de vara det (enligt mig iaf, men jag har snackat med VVS-snubbar som inte håller med), men om jag kör med alla termostater öppna på övervåningen så får jag en tempdiff på typ 4 grader mellan våningarna.
På nedervåningen är alla termostater fullt öppna, skall byta till fasta prylar senare.
Har strypt dem i stort sett helt på övervåningen och klarar att hålla 20-21c iallafall, hjälper till med braskaminen på övervåningen när den blir en köldknäpp.
Eftersom jag har braskamin på övervåningen så tycker jag det känns rätt att fortätta med ngn slags termostatstyrning på det planet eftersom det blir svårt att hålla jämn temperatur annars.
Skulle helst köra 2 separata slingor från FLVP, men även om jag tycker att det verkar som att programvaran skall stödja det så har jag inte fått ngt klart svar varken från IVT eller från folk på detta forum om det går att köra så.
Är medveten om att det är något vajsing på värmefördelningen mellan våningsplanen, troligen pga en strypning som jag inte lyckats rubba.
Loggat
overlander
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +5/-1
Kön:
overlander
«
Svar #10 skrivet:
23 februari 2007, 07:58:13 »
Citera
Stryp på förinstälningen i stället.
Loggat
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.
EckiEcki
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
EckiEcki
«
Svar #11 skrivet:
23 februari 2007, 09:28:29 »
Citera
"Stryp på förinstälningen i stället."
Jag är helt grön på detta område, vilken förinställning rekommenderar du att jag stryper?
/E
Loggat
overlander
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +5/-1
Kön:
overlander
«
Svar #12 skrivet:
23 februari 2007, 12:35:00 »
Citera
Så här.
Loggat
EckiEcki
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
EckiEcki
«
Svar #13 skrivet:
23 februari 2007, 13:52:12 »
Citera
Lysande.
Skall bara dekryptera det hela.....får väl se hur det går.
/E
Loggat
overlander
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +5/-1
Kön:
overlander
«
Svar #14 skrivet:
23 februari 2007, 14:29:48 »
Citera
Nja du behöer inte tabellerna mät på röret till och från varje radd och justera in så att du har en diff på 6-7 grader. Börja med elementet närmast vp och arbeta dig bort. Då borde du få varmare nere och kanske kunna sänka en kurva eller så på vp. Blir det ändå för varmt i något rum så stryp det lite mer tex sovrum. Du kan kanske behöva ändra hastighet på cp också för att få en diff på 7 grader vid vp. Användsök funktionen på forumet det fins en hel del skrivet om injustering/strypning av radiatorer.
Lycka till.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
-21C = endast elpatron??
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1093
dolda: 0
användare: 22
Användare online
:
Josth
Carl N
R407C
tompajan44
Börje__
hebbe_s
tyke
Alara
TS Comfort AB
Loket337
Churchill
mikael_norberg
alvinpalv
ghupost
sigge01
Raketost
EvertL
Jisse
Kvarn
RoggaJ74
Frazze62
VictorHus13
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info