0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Även här krävs PN10 slangar för anslutningen. Sen är ju frågan om 8bar är nödvändigt. Vi hadde tidigare egen brunn med ejektorpump, hydropress och hela kitet. Körde då anläggningen på 4bars stopptryck och 2.5bars starttryck. Vi hade aldrig några problem med flödet (har rätt grova rör/slangar) när det tappades på flera ställen samtidigt. Säkventlilen på VVB kunde på sin höjd släppa ut lite fukt på golvet, inte som nu ( >10l /per dygn).Vill ju inte gärna sätta dit en 10bars säkventil om allt är specat för 10bar (exkl. marginaler) bara för att slippa att VVB läcker ut vatten.
Vill ju inte gärna sätta dit en 10bars säkventil om allt är specat för 10bar (exkl. marginaler) bara för att slippa att VVB läcker ut vatten.
Citera toköppna den några gånger, då kanske den blir lite bättre... Helt rätt och riktigt..Se upp för massiva tryckstötar om du vrider "varvet runt" så att säga..Om du "motionerar" säkventen då och då så måste du göra det kontinuerligt. Väntar du i ett par år och sedan går och vrider på den så kommer den garanterat att börja läcka.Om det fortsätter o läcka o leva fan så släng dit en 10kg ventil,absolut ingen fara för beredaren. Ang järnrör så tror jag att jag bara har stött på två hus under min tid som har haft Galvrör på varmvattnet och dom husen byggdes under kriget..
toköppna den några gånger, då kanske den blir lite bättre...
En tryckredusering att sätta in på inkommande kallvattnet kostar ca 1000 spänn och löser problemet.
Somatherm 4315 RSK 5084069 drygt 1000 plus moms. Det kanske finns någon annan i Nacka som vet vad det handlar om.