Paxmax slog huvudet på spiken:
Har i en annan tråd skrivit upp mina mätresultat där jag mätte med en Anemometer.
2 ställen var usla, just 90 böjen halverar i princip luftgenomströmmningen, dels genom att lamellerna står i en annan vinkel, sen är det också så att det är ett inre+yttre batteri mot varandra som gör att böjen ger högt luftmotstånd, sen är då avståndet mot chassieplåten c:a 7-9 mm så aerodynamiken blir i princip noll där (luft tar alltid enklaste vägen). Överraskning 2 är att c:a 10 cm av förångarbatteriet närmast kompressorn visar upp samma dåliga data, där är orsaken att det finns en snedställd plåt direkt bakom förångaren som avgränsar kompressor mot förångaren, och avstånd + vinkel ökar luftmotståndet avsevärt (1cm längst in). Förutom detta var det sen en rejäl glipa längst fram på c:a 40 mm och ovan/undersida av hela förångarbatteriet hade stora delar utan isolering vilket gör att det finns gott om tjuvdrag för luften.
Har reviderat ritningen nu efter min mätning, klicka på xl-filen nedan: