0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Ny här och tycker det är fantastiskt med ett helt forum för värme, mycket att läsa och lära för den som har tid.Jag behöver lite råd, vi funderar starkt på IKEAs erbjudande:http://www.panasonicpumpen.se/http://www.panasonicpumpen.se/dusomarmedlem.htmhttp://www.panasonicpumpen.se/config1.asp?id=4Vad jag behöver veta och här vill jag att ni verkligen behandlar mig som väldigt okunning.Vad kostar den pumpen i månaden med dagens elpris? Inga kilowatt eller dylikt, om den går på full effekt, vad kostar det i månaden? Driften alltså, inte kostnaden för pumpen.Är IKEAs erbjudande något att ha överhuvudtaget? Som det är nu så betalar vi ca 3500:- i el i månaden mot 6-700:- i månaden på sommaren.Vi har nu vattenburen el till ca 99 kvm där nere och ca 40 kvm där uppe. Vi har märkt att vi inte har behövt köra elementen så hårt där uppe, värmen nerifrån har räckt till mycket.Bifogar en bild på nedervåningen, de rödmarkerade dörrarna är nästan alltid stängda.Extremt tacksam eventuell hjälp!/Sunegnu
Som kärringen mot strömmen tycker jag att man aldrig (om det inte finns särskilda skäl) skall sätta den över ytterdörren, därför:Vem vill ha varmst i hallen?Vem vill ha varmast vid en dörr som öppnas?Vem vill inte kunna kyla sovrum eller vardagsrum på sommaren?Vem vill kyla hallen på sommaren?OSVDin bild visar att den optimalste placeringen är i vardagsummet mitt för hallöppningen. Om din trappa sedan har öppna trappsteg blir det ännu bättre. På detta sätt kan du hålla t.ex. 22° i vardagsrum, 21° i hall och trappa, 19-20° i sovrummen och 19-20° i köket. Så snart du lagar mat blir det varamare i köket. Beroende på trappans konstruktion och husets isolering kan du få 20-21° i övervåningen.Håll badrummet stängt och 23° med eget element så blir det torrt och luktfritt där. Klädvården kan bli litet kall om inte dörren öppnas, men en tumlare värmer en del..VAR INTE RÄDD FÖR LJUDNIVÅN I VARDAGSRUMMET!Jag själv (3 hus) och ett halvdussin kompisar har gjort så här och alla är supernöjda. Enda nackdelen är att det blir svårt att kyla övervåningen. Skulle du sätta ett aggregat till kan du sätta det uppe för sommakyla och värme riktigt kalla dagar.Lycka till!
Hej Sunegnu! Ikeas VP-erbjudande är ju helt klart ett mkt prisvärt alternativ med en 5 kw-pump för 14900:-kr inkl montering, sedvanliga garantier, ett extra servicebesök med filterbyte mm. Trots att du idag har vattenburen elvärme vilket gör att du har andra alternativ, och också en större flexibilitet i framtiden så tycker jag att en luftvärmepump med detta pris kan vara en riktigt bra investering, och som med all sannolikhet kommer att ge dig en riktigt bra elbesparing.När det gäller vad pumpen kostar per månad så pratar vi ju kwh, vilket betyder ungefär samma sak i kr, och eftersom jag har en E9 DKE-pump, vilken är ungefär densamma, så drar den på tidig höst, och sen vår ca 150-250 kwh/mån och under vintermånaderna när jag brukar köra nästan fullt järn 28-30 gr inst med den eftersom jag har den i källaren och har lite bekymmer med att få upp värmen i bostadsvåningen, mellan 400-600 kwh/mån.När det gäller montering så vore det väl bra att sätta innerdelen ovanför ytterdörren, eller i dess närhet för att få en bra utblåsvolym för, och när det gäller dina 2 oftast stängda dörrar, så är det ju så att man behöver inte ha dem öppna på vid gavel, utan det räcker med att ha dem öppna med någon eller några decimeter för att få in värmen, vilket ju är att rekommendera.