0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
här är en manual på U-pipe som är seriekopplad, d.v.s det är vatten i kopparrör som går ner i vacuumrören, sedan parallellkopplar man varje modul ev. med flödesmätare.det är inga problem att byta rör under drift men du måste ha 2 meter fritt "under" så att du kan skjuta på ett nytt rör på U-pipenhttp://www.arsite.se/pdf/GDS_typ1.pdfHär kommer en manual där U-pipen är parallellmonteradehttp://www.arsite.se/pdf/GDS_typ2.pdfEn heatpipe är ett slutet rör med vätska (oftast ngn alkohol) inuti. Trycket i röret är sådant att vätskan förångas vid lämplig temperaturI en heatpipe kan värmen bara transporteras i en riktning nerifrån där vätskan förgasas uppåt där gasen kondenseras för att rinna längs rörets insida ner och förgasas.det är därför det finns en begränsning i hur en hesatpipe kan monteras.
Oj oj oj, tala om antal ställen där det kan börja läka. Temp-svängningarna är ju väldigt stora, så det ställer en hel del krav på monteringen, om det där ska förbli tätt. Nää, tacka vet jag heatpipe, där finns inte det där problemet.mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 25 februari 2007, 11:20:49Oj oj oj, tala om antal ställen där det kan börja läka. Temp-svängningarna är ju väldigt stora, så det ställer en hel del krav på monteringen, om det där ska förbli tätt. Nää, tacka vet jag heatpipe, där finns inte det där problemet.mvh humlan.jaa har man inte hårdlött förut så kanske det här inte är det första man ska ge sig på ang. tempsvängningar så gör du bara av med energin så blir det väl inte varmare än lite över 100 grader, har du 95 grader i tankbotten + 6 grader delta
ja visst blir det tempvariationer men kopparrören håller ungefär samma temp som vattnet så att det går ju inte sådär superfort + att pumpen startar när du överstiger ditt delta t från tankbotten.det är nog inte värre än när en växelventil pytsar ut den där värmechocken till VB rören.
När så många svarar här har jag en fråga Räcker 30 rör till att ladda en beredare på 250 liter eller behövs fler.Tala gärna om var ni bor och hur ni byggt för enbart varmvatten.Själv bor jag i västerbotten.