0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att heat-pipe är bättre än platta solfångare är fakta. Men heat-pipe är ännu ganska nytt medans platta solfångare har funnits bra många år redan. Och har också utvecklats.
Max temp i ett vakuumrör: ca 250 ºC. Japp. Kolla vilket tryck du behöver för att "hålla emot" kokning. I min bok står det 40 bar. Vet ingen solfångare byggd för det
Gillar länkade rapporten: spec kap 5.1.2 sid 25: 50% effektivare per kvadratmeter.Och jämför man med byggytan istället så är det nästan roligare. Priset per m2 blir oftast LÄGRE än för plana.
Om man skall vara noga Byggyta 4.77 enl SP ==> 460 kwh/m2år
Det kommer att bli en hel del pumpmotstånd med alla dessa tunna rör som går upp och ned i U-pipe rören.Undra vad som händer när det blir partiell förångning i U-pipe rören ?? En massa ånga som skall "spolas" ur alla krökar innan det fungerar igen.I dessa avseenden fungerar nog Heat-pipe rören MYCKET bättre.
Är du säker på att det är vatten som cirkulerar ner i alla krökarna? Jag trodde det var samma princip som för heatpipe fast med ett rör för vätska och ett för gas? Det är mycket möjligt att jag har fel!Men till solkungens försvar så kan jag klippa detta från hemsidan: "Alla slingorna är parallellkopplade för att undvika tryckfall"
Parallellkopplat?? ok, men vattnet har ju en förmåga att alltid välja lättaste vägen. Hur vet man då, med säkerhet, att samtliga rör är med i värmeproduktionen....??..??...