0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
vart tog den kvarvarande R22:n vägen ? ?enligt mej så är inte R417a en konverterings-soppa, det har den aldeles för dåliga värden för. det är en kompleterings-fyllnings-soppa till R22 maskiner.det är påfyllningsstopp på R22, inte brukandeförbud.det är fullt lagligt att tömma R22:n i en kruka ,för att efter lagning/tätning läckage återfylla denna i samma maskin. och om det behövs kompleteringsfylla med R417a.Hm... är inte helt insatt i din pump, men....är det möjligen så att du har en köldmediekrets för pumpen i sig, samt en köldbärarkrets innehållande R22 i marken. ? ? ?och du har haft läckage i båda systemen ? ? ?i såfall kan det väl anses lite slarvigt av reparatören att bara kolla den ena kretsen. men det blir nog svårt att kräva att han ska ta ansvar för det.mvh.ACE
Hej, jag är fortfarande förvirrad. Jag är till 99% säker på vad jag skrev tidigare. Jag gick utbildningen 1997-98. Har KYS skrivits om, finns en del som pekar på det, å andra sidan står det inget utförligt om det du nämner, det kan ju vara en tolkningsfråga. Det kan ju vara en EU-anpassning också. Jag minns att det var ramaskri när lagen kom 1995. På mitt jobb konverterades två stora anläggningar förra året för man behövde byta kompressorerna,, oj, oj, de skulle bara vetat att det hade gått att köra vidare med R22.