0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Effektbehovet har inget alls att göra med hur bra pumpen sprider värmen, det är husets effektbehov som styr hur varmt värmepumpen kan hålla huset, inte pumpens förmåga att sprida den värme den producerar.Läser man mer generella rekommendationer så anges att äldre hus med "taskig" isolering kan förbruka upp till 100W/m2 vid DUT så 70 W/m2 vid -15°C ute i ett hus byggt -30 kan vara helt riktigt antaget.
Jag vill inte överdriva, får nog mycket skäll ändå från de som håller l/l-värmepumparna högt.För övrigt har jag dimensinerat min värmepump för 50W/m2 och den värmer vårt hus utan tillskott ned till ca -26 grader (efter utbyggnad på 25 m2), huset byggt 1974 och inte extremt isolerat. (OBS Jordvärmepump)Jag skulle tro att jag klarar mig med ca 35 W/m2 vid -15 grader och skulle i så fall kunna värma en yta på ca 85 m2 med en luftvärmepump som ger 3 kW om man inte tar hänsyn till avfrostningen.
Citat från: Rickard skrivet 18 februari 2007, 14:20:16Effektbehovet har inget alls att göra med hur bra pumpen sprider värmen, det är husets effektbehov som styr hur varmt värmepumpen kan hålla huset, inte pumpens förmåga att sprida den värme den producerar.Läser man mer generella rekommendationer så anges att äldre hus med "taskig" isolering kan förbruka upp till 100W/m2 vid DUT så 70 W/m2 vid -15°C ute i ett hus byggt -30 kan vara helt riktigt antaget.helt rätt av dig energin som går att för att värma 1m2 är alltid den samma oavsett om det är el,olja eller ved som står för energin ...det åt går alltid samma mängd energi under förutsättning att det är samma lokal eller yta som ska värmas
Vart kommer siffrorna ifrån?