Håller precis på att sätta in frikyla har som jag kanske tidigare sagt en NIBE fighter 1215 och ett 130 meter berghål. Blir två Kinnan FST24 takmodell. 1215 är förberedd men uttag för frikyla
http://www.kinnan.se/dok2000kopia/indirekta/fk_golv_tak.htmEftersom det verkar helt omöjligt att få hjälp ska jag försöka göra det mesta själv.
En jag pratade med sa att man inte behöver någon extra cirkulationspump. Utan kan använda den som sitter inbyggd i NIBE och en trevägsventil?
Hur funkar det då Måste inte den inbyggda pumpen gå för att man ska få ut någon kyla?
Den går ju bara när kompressorn går och den går ju minst på sommaren när man behöver sin kyla.
Om man sätter upp en extra pump driver den då kylvätskan hela vägen runt i borrhålet och upp till konvektorerna?
vad ska jag ha för rör? Tror ni 18mm räcker.
finns det någon formel?
Eftersom jag inte är speciellt hemma på VVS utan mera elektronik och el kommer jag att behöva er hjälp. Kommer att ställa en del frågor under resans gång. Och ska samtidigt dokumentera allt med bilder och lägga ut på en sida så kanske någon annan kan ha nytta av mina erfarenheter.
mvh/Håkan Olsson