Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: cirkulationspump  (läst 2509 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HÃ¥kanO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
cirkulationspump
« skrivet: 16 februari 2007, 12:16:15 »
Håller precis på att sätta in frikyla har som jag kanske tidigare sagt en NIBE fighter 1215 och ett 130 meter berghål. Blir två Kinnan FST24 takmodell. 1215 är förberedd men uttag för frikyla

http://www.kinnan.se/dok2000kopia/indirekta/fk_golv_tak.htm

Eftersom det verkar helt omöjligt att få hjälp ska jag försöka göra det mesta själv.

En jag pratade med sa att man inte behöver någon extra cirkulationspump. Utan kan använda den som sitter inbyggd i NIBE och en trevägsventil?

Hur funkar det då Måste inte den inbyggda pumpen gå för att man ska få ut någon kyla?
Den går ju bara när kompressorn går och den går ju minst på sommaren när man behöver sin kyla.

Om man sätter upp en extra pump driver den då kylvätskan hela vägen runt i borrhålet och upp till konvektorerna?

vad ska jag ha för rör? Tror ni 18mm räcker.
finns det någon formel?

Eftersom jag inte är speciellt hemma på VVS utan mera elektronik och el kommer jag att behöva er hjälp. Kommer att ställa en del frågor under resans gång. Och ska samtidigt dokumentera allt med bilder och lägga ut på en sida så kanske någon annan kan ha nytta av mina erfarenheter. :)

mvh/HÃ¥kan Olsson


Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2007, 12:32:31 »
Det finns inga uttag för frikyla på 1215 dessa måsta finnas på kb sidan som gjordes vid instalton av vp och måste innehålla en backventil.
Utöver det så behövs en till cirkpump styrningen av den kan inte göras från 1215´s styr.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad HÃ¥kanO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: cirkulationspump
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2007, 14:37:31 »
Ja det var så jag menade 1215 är förberedd av installatören alltså han har satt upp uttag för frikyla.
Har kollat upp litet mera om dimensioner. behöver nog 22mm rör till brytpunkten till de två konvektorerna och sedan 18 mm till de två FST24.

Ja en ytterligare pump behövs
och en trevägsventil för att termostaten kan stänga flödet utan att pumpen fÃ¥r arbeta utan flöde. Börjar fatta en del  :D.

HÃ¥kan

Utloggad HÃ¥kanO

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
sparat pengar
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2007, 16:35:22 »
Sparade just 3825 kr  :)

behöver ingen ventil för reglerpanelen  TMO T-AU stänger av fläktarna vid uppnådd temepratur....
vätskan kan ju passera genom konvektorn för utan fläkt blir väl kyleffekten minimal

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: cirkulationspump
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2007, 23:23:35 »
I min installation så går endast cirkpumpen för frikylan då kyla är vald samt konvektorn är på. Cirkpumpen är kopplad parallellt med E2 (ventil kylläge), antagligen med ett relä.

Ställer man in önskad temperatur med termostatratten så stängs ventil kylläge och cirkpump vid uppnådd temperatur. 

Termostaten funkar omvänt i kylläge ("on" då temperaturen överstiger inställd temp).

Har du bara kyla och ingen värme (2-rörs FST) så kopplar du cirkpump parallellt med E.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!