Finjustering IVT490
Vårt fritidshus på Gotland var klart i mitten av december 2006. Från dess fram tills i fredags har vi inte rört inställningarna värmepumpen. I fredags - 9/2 - fick vi besök av montör för kontroll av ventilationen samt fininställning av pumpen (har alltså inte fått inställningsprotokollet ännu).
Förutsättningar
Trähus byggd på U-Min grund från Supergrund AB med vattenburen golvvärme (Storch), boyta knappt 90 kvm.
Öppen planlösning, i kök/vardagsrum ca 45-50kvm, med stora fönster, öppet upp till nock (5 m).
Varje rum har rumsgivare..
Kamin Contura 580.
Montören tyckte inte vi skulle ändra på fabriksinställningen av kurvlutningen (alltså 4). Alltså så står den fortfarande på 4. Han sade även att rumsgivarna (en ny typ, utan gradantal, okänd för honom) skulle stå på för fullt. Jag påtalade för honom att vi inte har några termometrar inomhus, men enligt honom skall man inte gå efter rumstemperaturen utan ”hur man upplever värmen”!!
Vi kom fram till att eftersom vi inte kommer att vara i huset varje dag (utan ungefär en långhelg i månaden) skulle vi använda oss av ”Ekonomidrift” när vi ej är där. Detta skulle innebära att eftersom inget varmvatten används, går all ”power” till att värma upp huset.
Dagen efter upplevde jag att golven (speciellt i kök/vardagsrum) var MYCKET varmt och att lampan för eltillskott lös stup i kvarten. Rumsgivarna stod och lös (påkallade värme?)- drog därför ner dem (så att lampan slocknade).
När vi lämnade huset för hemfärd, ändrade jag inställningen från Normaldrift till Ekonomidrift.
Vad tror ni, skall kurvlutningen stå på läge 4 (träbjälklag) och inte på 1-2 (betongplatta)?
Stämmer det att om man inte använder något varmvatten vid Ekonomidrift, så går allt till att värma upp huset?
Hur ställer vi in pumpen så att elen går in minimalt när vi inte är på plats. Vi vill inte sänka inomhusvärmen till 10-12 grader när vi inte är där, men vill heller inte att elen skall gå i spinn.
Tips och råd snälla!!!!