0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Då pumpen skall kopplas till returledningen efter alla radiatorerna kommer också returvattnet att vara svalare än det vatten som går ut till radiatorerna under uppvärmningsperioden.
Citat från: grolim skrivet 14 februari 2007, 20:02:58Då pumpen skall kopplas till returledningen efter alla radiatorerna kommer också returvattnet att vara svalare än det vatten som går ut till radiatorerna under uppvärmningsperioden.Men hur kan jag koppla pumpen till radiatorreturen och samtidigt använda befintlig reglering (shunt), och fast kondensering?Om jag kopplar pumpen i serie med radiatorretur kan jag inte få ihop detta. Däremot är ju det fullt möjligt utan fast kondensering, men då får jag tyvärr inte 50 ºC kontinuerligt i panna. Att koppla som du nämner ger väl närmast "Kopplingsalternativ 2" i tekniska data bladet (Eco Logic med shuntat system). Detta bygger ju på flytande kondensering Det jag missar i ditt exempel mot att köra med Eco Logic är 1. Pannans elpatron måste slås på/ökas manuellt när jag hamnar under brytpunkten. 2. Den automatiska omställningen till "sommarläge" med enbart VV drift och fast kondensering till 55 ºC samt auto växelventil som kopplar bort radiatorer uteblir.
Citat från: Castrol skrivet 14 februari 2007, 21:30:51Citat från: grolim skrivet 14 februari 2007, 20:02:58Då pumpen skall kopplas till returledningen efter alla radiatorerna kommer också returvattnet att vara svalare än det vatten som går ut till radiatorerna under uppvärmningsperioden.Men hur kan jag koppla pumpen till radiatorreturen och samtidigt använda befintlig reglering (shunt), och fast kondensering?Om jag kopplar pumpen i serie med radiatorretur kan jag inte få ihop detta. Däremot är ju det fullt möjligt utan fast kondensering, men då får jag tyvärr inte 50 ºC kontinuerligt i panna. Att koppla som du nämner ger väl närmast "Kopplingsalternativ 2" i tekniska data bladet (Eco Logic med shuntat system). Detta bygger ju på flytande kondensering Det jag missar i ditt exempel mot att köra med Eco Logic är 1. Pannans elpatron måste slås på/ökas manuellt när jag hamnar under brytpunkten. 2. Den automatiska omställningen till "sommarläge" med enbart VV drift och fast kondensering till 55 ºC samt auto växelventil som kopplar bort radiatorer uteblir.Varför gå över ån efter vatten Du vill ha en EcoLogic när du egentligen bara behöver en EcoBasic för att uppfylla dina önskemål. Kolla in manualen till EcoBasicen som CarN länkar till här ovan.// Grolim
Airwell har en luft/vattenvärmepump som jobbar med fast kondensering, jag tror den är billigare än CTC:s grejor. http://www.essencompany.com/lvp.html