Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad menade installatören?  (läst 1698 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bumpa-Berra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Vad menade installatören?
« skrivet: 11 februari 2007, 22:25:52 »
När jag helt nyligen fick min pump installerad frågade jag installatören om man ska slå av pumpen när det är som kallast utomhus.

- Nej, svarade han, det finns ingen anledning att göra det eftersom pumpen aldrig förbrukar mer energi än den ger.

Menade han, att pumpen i sina bästa dagar ger - låt oss hypotetiskt säga - 5 kWh för varje kWh den förbrukar (5-1, alltså) och att siffrorna aldrig kan bli sämre än 1-1?

I så fall: Är installatörens resonemang vettigt? Finns det inte fler faktorer att väga in, till exempel (nu spekulerar jag) att pumpen får slita mer i sträng kyla och att den lilla energi den ger inte är mycket att hurra för jämfört med slitaget på maskinen?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Vad menade installatören?
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2007, 21:12:00 »
jag hade inte kört min pump under -25 men det är min uppfattning.........

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vad menade installatören?
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2007, 00:20:29 »
Sålänge pumpen tuffar på så ger den så gott som alltid åtminstonne 1:1, lite beroende på fabrikat och modell. En del ger under 1:1 vid -20 pga dålig dimensionering. Är pumpen av lite bättre kvalitet och konstruktion så kanske den fortfarande ger 1:1 vid -25.

Problemet är avfrostningarna. När dom kommer så exporterar pumpen värme (innefrån) till utedelen samt att den fortfarande drar ström!
När man räknar in det så kan man nog säga att man nästan garanterat gör en förlust under -20/-25, förutom att pumpen slits.

Annat problem kan vara oljan, när det är buskallt så kan vissa pumpar ha problem med att få hem oljan i samma utsträckning som den pumpas ut.
Det blir då tidvis lite högre slitage pga oljebrist + väldigt hårt arbete i.o.m att kompressorn går på MAX.

Ifall man stänger av pumpen ofta pga hård kyla så bör man helst ha kompressorvärmare så inte många kallstarter nöter onödigt mycket på kompressorn.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!