0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Kanske skulle man sätta en rörböj på returröret så att det flödade in horisontellt i tanken när kompressorn står still.En växelventil som växlade över till övre delen av acktanken vid tappvarmvattenproduktion skulle göra att man helt kunde strunta i elpatronen i övre delen, elpatronen skulle då bara behövas när kompressorn inte räckte till för att hålla huset varmt.
Kanske skulle man sätta en rörböj på returröret så att det flödade in horisontellt i tanken när kompressorn står still.
Citat från: Rickard skrivet 11 februari 2007, 20:48:24Kanske skulle man sätta en rörböj på returröret så att det flödade in horisontellt i tanken när kompressorn står still.En växelventil som växlade över till övre delen av acktanken vid tappvarmvattenproduktion skulle göra att man helt kunde strunta i elpatronen i övre delen, elpatronen skulle då bara behövas när kompressorn inte räckte till för att hålla huset varmt.En av de fina sakerna med CTC's konstruktion, är ju just att man slipper ha en kärvande växelventil!
Jag kunde byta ut kulventilen med en växelventil som växlade vid start/stopp av kompressorn, men växelventiler tycks inte vara speciellt önskvärt.
Man kunde ju sätta in en ventil som inte kärvade. Tror inte att det är några problem att hitta den typen av ventiler.
Ang växelventiler... jag har 3 maskiner och koll på en hoper till. Min har jag haft i 7 år. Omräknat blir det över 50 driftsår.Inga problem med några kärvande vxl ventiler ännu! Det är nog inte så jättevanligt.Håller iofs med, onödigt billiga man valt, det kunde varit bättre grejor!
CitatMan kunde ju sätta in en ventil som inte kärvade. Tror inte att det är några problem att hitta den typen av ventiler.CiteraPrecis, men undrar då varför inte IVT/Nibe/Thermia etc inte har gjort det jobbet.
Precis, men undrar då varför inte IVT/Nibe/Thermia etc inte har gjort det jobbet
Skaneeriks förslag att slopa 55-graderskörningarna var fjärde start och låta övre tankens temperatur styra låter bra, men resultatet blir väl onödigt hög systemtemp och försämrad cop?Avensis system är ju ovanligt då han inte behöver bekymra sig om varmvatten. För oss andra blir det nog att tänka vidare. Vi forumsnördar skulle förstås gärna ha fler inställningsmöjligheter än som bjuds.
Citat från: SkaneErik skrivet 11 februari 2007, 20:53:41Citat från: Rickard skrivet 11 februari 2007, 20:48:24Kanske skulle man sätta en rörböj på returröret så att det flödade in horisontellt i tanken när kompressorn står still.En växelventil som växlade över till övre delen av acktanken vid tappvarmvattenproduktion skulle göra att man helt kunde strunta i elpatronen i övre delen, elpatronen skulle då bara behövas när kompressorn inte räckte till för att hålla huset varmt.En av de fina sakerna med CTC's konstruktion, är ju just att man slipper ha en kärvande växelventil!Man kunde ju sätta in en ventil som inte kärvade. Tror inte att det är några problem att hitta den typen av ventiler.