Jag upptäckte just att hela mitt värmesystem har fel riktning på cirkulationen. Klanten som har kopplat in vedpannan har tydligen kastat om fram och returledning. Då tänkte jag först att jag vänder på cirk.-pumpen men då blir flödesriktningen fel i pannan istället så det går inte heller.
Men mina planer är att jag skall in med värmepump till sommaren så då får rörmockaren fixa detta också då, vedpannan får bli kvar som reserv. Och jag har bra värme i alla rum så jag får klara mig med att det är felkopplat tillsvidare, men radiatorerna är inte jämn varma.
Men det skulle vara roligt att veta hur detta påverkar framledningstemperatur och delta-T. Idag har jag vid -22 grader ute en framl.temp på 40 grader och ett delta-T på c:a 3 grader.
Cirkpumpen går på lägsta fart(35W) och vad jag vet så är alla radiatorer ostrypta förutom de tre som sitter i källaren.
När det är rätt kopplat så utnyttjas ju radiatorerna bättre så då kyls väl returen mera (större delta-T) men då borde väl också framl.temp sänkas, eller tänker jag fel?