0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
1. Jag är med så långt att jag kopplar vacuumsugen till den övre trevägsventilen på utedelen, 1. Ifall Chunlan följer mönstret så sitter tre-vägaren på det tjocka rörets anslutning, du kopplar in vacuumpumpen VIA manometerstället, håll koll på kranar och slangarnas färger och stift-ändar. Verifiera innan manometer-kranarnas funktion och intern koppling (sug/blås/vrid kranar kolla mätarna) så praktik och toeri stämmer väl overens. I vissa fall har det florerat felaktiga vac-sug instruktioner.2. suger vaacum, Jepp, kranarna stängda, starta vacuumpumpen (som du kollat innan att den fungerar och har olja osv), manometern skall inte röra sig ännu, öppna rätt kran, manometern skall nu röra sig, sug länge länge länge... ta gärna tre timmar på dig eller mer, håller innerdelen + rören varma undertiden så här års3. kollar om den håller vacuum, Dessvärre måste man ha en professionell vaccumeter för detta, manometern berättar endast VÄLDIGT grovt vad som pågår. Hursom, stäng kranen stäng sedan av vac-pumpen (inte tvärsom!), håll koll på manometern under minst någon timme för att få någon indikation på grovt läckage eller tecken på mycket kvarvarande fukt i systemet.4. släpper på lagom mycket kylmedie enligt angivet värde på mätklockan,Precis, släpp på gasen långsamt på tvåvägaren (med det lite tunare röret) tills den kommer en liten bit över 1 bar,5. stänger trevägen och nej, du stänger åter tvåvägarens insex6. kopplar av vaccumet och nja, skruva av slangen mellan trevägarn och manometerstället distinkt! och snabbt! ha smidiga handskar på dig räkna med litet pys ifall du vinglar med kopplingen7. släpper på resterande kylmedie, jepp, överdriv inte utskruvandet av två- och trevägsventil-skruvarna bara, så fort motståndet förändras (när skruven tar i max-öppnings-stoppet) så sluta skruva8. men jag vill veta mer är så?? Ja.. kontrollera skyddshattarna och deras motstvarande tätningsyta på två- och trevägs-ventilen att det ser slätt och fint ut. Skruva tillbaks skyddshattarna, många brukar lägga till lite tätningsmassa här det kan läcka igenom annars.9. Har jag förresten fattat fyllprocessen rätt?Du har inte bekrivit alla steg helt utförligt, men på ett ungefär tror jag, kolla att det stämmer överens med de instruktioner du emottagit10. Kan man trycksätta systemet innan fyllning gaspåsläpp för att kolla var det läcker mha såpvatten? Ja det kan man på egen risk, bästa är ju torr kväve, jag testade dock med torr teknisk dykluft som jag torkade ut systemet med dessutom, jag resonerade som så att man för sitt eget bästa bör man hålla sig under 10 bar....11. Vid vilken utetemp är lämplig att göra fyllningen? Lagom, max, min?ju varmare desto enklare är det att få fukten att släppa, jag skulle inte ge mig på att försöka vac-suga ifall hela utrustningen är på tio minus t.ex.12. Då menar jag med Trendimports egen vaacumpump? Hur bra är den förresten? Den är säkert precis som alla andra budgetpumpar från Kina -dugliga men inte mycket mer13. Är det stor risk att man fyller på för mycket kylmedel så att det blir farligt att koppla loss vaacumpumpen? Skaderisk? Kan man isåfall köra tillbaka kylmediet till tanken i utedelen så att rören blir trycklösa?Om man brassar på gas med insex-skruven utan fingertoppskänsla så blir det betydligt större spill som kan "köldbränna" fingrarna. Använd insexnyckeln med förstånd så har du nog inga problem att pricka lite över 1 bar.Du skulle kunna suga tilbaks ett överflöd med kompressorn ja.14. Hur funkar den (övre ventilen?), trevägsventilen? Har den tre lägen inbyggt eller är det alltid fri passage genom ventilen förrutom att det finns en skruv för att öppna en kanal utåt? Den man sätter vaacumsugen till? Det är väl en insexskruv, men har den verkligen tre lägen, typ helt inskruvad, hälften inskruvad och helt utskruvad?Trevägsventilen fungerar som en t-korsning i trafiken. Innefrån pumpen kommer gasen i ett rör genom utedelens hölje, det röret blockeras av insexskruven när den är inskruvad. Då kommer ingen gas ut ur maskinen till t-korsets "mitt".Passagen till grova röret (till innerdel) har alltid förbindelse med t-korsets "mitt".Ut mot manometerställets anslutning sitter en envägsventil typ som på ett bildäck. Trycker man in stiftet (när allt är klart) så släpper den ut kylmedia(övertryck) till "omgivningen" från t-korsets "mitt". Har man bara sugit vacuum i rören och skruvar av manometerstället så fylls röret åter igen med luft via bilventilen -den håller bara övertryck inne, ok?Insexskruven (både två- och tre-vägs) är helt "steglös" som vilken kran/ventil som helst15. Har jag fattat rätt att kylmediet finns i utedelen och fylls i automatiskt när jag öppnar den nedre tvåvägsventilen på utedelen??Japp, skruvar du upp insex-skruven så pyser det ut gas från ute-delen mot det tunna röret till innedelen16. Om man vill "tömma" systemet, dvs köra tillbaka mediet till tanken i utedelen, blir det mycket spill i rören som kan vara farligt att handskas med?Jag skulle inte kalla det för just "tömma" systemet eller att det hamnar i tanken. Du flyttar gasen från innerdel och den lagras i utedelens kondensor mestadels. Ifall det gick korrekt till med "mediaflytten" så kan det lilla spillet inte skada dig och utgör endast en mycket minimal miljöpåverkan.17. Hur går förresten en "tömning" till, behöver man vaacumpumpen då också?Nej Vac-pumpen behövs inte. Du stänger tvåvägarn helt, startar L/LVP i kyl-läge. Kör den ca 1 minut, stänger trevägarn och stänger därefter direkt av maskinen. Under kylmediaflytten borde maskinen ändras lite i kompressorljudets karaktär pga ansträngningen. Under Du får inte skruva av skyddshatten för manometer-anslutningen under denna process! Då föreligger risk att maskinen suger i sig luft! Aja-Baja.Har du gjort rätt så kommer det att väsa en del när du släper på skyddslocket till manometer-anslutningen, då suger innerdelen i sig omgivningsluft. Ifall du får ett ytte-pyttelitet väs eller inget alls har du säkert kylmedia (övertryck) kvar i rören.
Paxman: TACK FÖR DET OTROOLIGT INFORMATIVA SVARET!!! Jag är mycket tacksam att du tog dig tid att svara så utförligt! Du har miljarder plus i min kant! Nu känner jag mig helt säker på att jag klarar av och förstår hur ett gaspåsläpp och en gasevakuering (heter det så??) går till!Nu skall det bara bli roligt att montera LLVP i huset! Jag är annars den oroliga typen...Jag kommer sannolikt att både flytta och göra om installationen om min nuvarande placering inte funkar. Jag hatar oljud! Verkar ju inte kosta mer än tiden och ett nytt rörset för en fyrhundring eller så, för att vara säker på att konorna inte spricker.Luckyman: Tack för ditt stöd. Jag är numera också säker på att det nog blir bra tillslut ;-)
Hej Har för mig att Onzza hade en fil man kunde ladda hem pdfmed bilder & text Hittade denhttp://www.onzza.com/pdf/se/monterasjalv_bis.pdf mvh Kjell