0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: hplp skrivet 11 februari 2007, 19:29:42Signalförstärkare,, jo men nu kommer nästa problem, kopplar jag in den så försvinner några av de kanaler som funkat och några andra kommer till. Jag vill inte hålla på och skifta kabel i takt med kanalbytena. Det var bättre förr.Gitterantenn max 3mil från sändaren, sen får man ta till riktantenn (eller vad det heter).Nä nu måste det ändå råda nåt slags missförstånd, nåt stämmer iaf inte med det Du säger. En signalförstärkare slår inte ut några kanaler, så nåt är fel i handhavandet, eller annat fel. Å får Du in en del digitalakanaler, så ska Du få in alla. Jag tror inte Boxer skickar ut med olika signalstyrka, fast osvuret är bäst. Men det kan bara dom själva isf svara på. Möjligen å inte helt otroligt, är kabelfel eller dålig kontakter/kontaktering. En dålig kabel i ett analogt nät vållar sällan nåt problem, medans den i ett digitalt nät blir mer eller mindre obrukbar. Kolla av din signal i dekodern, där tre olika mätvärden ska finnas (oftast iaf). Dessa är SNR, AGC å BER. Är dom två första över 70%, (eller hur det nu är graderat i din dekoder) så ska i alla lägen BER vara 0. Allt över 0 på BER tyder på att signalen inte är felfri, utan ställer till problem för dekodern. Så även om det finns tillräckligt kraftig signal, så klarar inte dekodern att rätta till felen i signalen. Dom här felen kan ofta skyllas direkt på kablar å kontakter/kontekteringen, så felfritt mellan antenn å dekoder, är så gott som ett måste när Du ska hantera en digital signal via kabel.mvh humlan.SNR = Signalstyrkan. Förhållandet mellan signal å bakgrundsbrus. Bakgrundsbrus alstras t.ex i kablar å kontakter, därför är det viktigt att dom håller hög kvalitet, å att ingen fukt trängt in.AGC = Kompenserar styrkan i signalen, så att den alltid håller rätt nivå.BER = Mäter antal bit-fel i signalen. För många fel, gör att dekodern inte klarar att lista ut hur signalen ska se ut.
Signalförstärkare,, jo men nu kommer nästa problem, kopplar jag in den så försvinner några av de kanaler som funkat och några andra kommer till. Jag vill inte hålla på och skifta kabel i takt med kanalbytena. Det var bättre förr.Gitterantenn max 3mil från sändaren, sen får man ta till riktantenn (eller vad det heter).
HejGratulerar, nu får vi äntligen sportreportrar som vet i förväg vad som skall hända.Nä skoja bara men det är jälit irriterande när ljudet kommer före bilden så att reportern hinner säga att det blev mål innan bilden visar målet.Jag är så gammal att jag kommer ihåg när dom beskrev problemet med syncronisering av ljud och bild, det är det dom hade klappan till.Och nu har dom plötsligt tappat den kunskapen, det blir som att titta på dubbade filmer, käften går i otakt med bilden.Så tekniken kanske finns men dom har inte fått det att fungera än.Sen är det ingen skillnad på antenner för digital-tv, det sänds på samma sätt som all annan radiosändning genom luften, däremot kräver digital-tv att man har bättre mottagning av signalen än vad som behövs för analog-tv.MVHMesser
Jag har två stackade 5-elements FM-antenner riktade mot Stockholm för att få in Bandit 106.3, och en rätt stor VHF/UHF kombiantenn mot Uppsalasändaren. Jag körde in signalen från dessa i gamla boxermottagaren, vidare genom DVB-T tunern i min Dreambox, sedan genom RH-modulatorn till den, vidare genom modulatorn till boxern, genom modulatorn till dvd:n, genom ytterligare en modulator till hembiostärkaren, genom videon och sedan till en distributionsförstärkare, som matar alla uttag i huset.
Citat från: messer skrivet 11 februari 2007, 22:40:00Sen är det ingen skillnad på antenner för digital-tv, det sänds på samma sätt som all annan radiosändning genom luften, däremot kräver digital-tv att man har bättre mottagning av signalen än vad som behövs för analog-tv.MVHMesserVet inte riktigt vad Du avser med skillnad, men visst är det skillnad med hänsyn tagen till vilken signal som ska tas emot. T.ex så vill man unvika att signaler som reflekteras kan störa, nåt som inte nästan alls är taget nån hänsyn till på en gammal UHF/VHF antenn. Så har man problem, är det ofta idé att söka lösningar i ny anpassad utrutning.mvh humlan.
Sen är det ingen skillnad på antenner för digital-tv, det sänds på samma sätt som all annan radiosändning genom luften, däremot kräver digital-tv att man har bättre mottagning av signalen än vad som behövs för analog-tv.MVHMesser
Apropå digital tv.Är det någon som kan rekommendera någon digital mottagare som klarar både viasat och canal digital ?Nu får jag lov att ha 2 st mottagare..
Jag undrar om någon har nåt tips på vettig/prisvärd scaler/switch som jag skulle kunna driva min "nya" projektor med?Jag har en Sony VPH-1272 3-rörs projektor stående i garaget som väntar på installation, och den klarar ju åtminstone teoretiskt HD-upplösning, men har bara analoga ingångar.Jag behöver alltså nåt som fixar HDMI till RGB/komponent, och som tar hand om HDCP.Jag vill också att den fixar uppskalning så att man kan titta på lågupplöst TV utan synliga scanlines.Den bör ha några ingångar.Jag har sett scalers/processorer för runt 25 papp, vilket jag tycker är väl svettigt eftersom projektorn inte kostade mer än några tusenlappar.
Citat från: Hansson skrivet 12 februari 2007, 12:15:34Apropå digital tv.Är det någon som kan rekommendera någon digital mottagare som klarar både viasat och canal digital ?Nu får jag lov att ha 2 st mottagare.. Ta´t lungt med köp nu, å vänta tills i vår sommar å köp en box som klarar HDTV, annars så är det som att slänga ut pengarna på nåt som redan från början är antikt å mer eller mindre obrukbart. Sen är ju för mig en Dreambox DM8000 det självklara valet (kommer i vår), men en sån box kräver att Du har en viss del datakunskap...mvh humlan.PS. Till er som går i tankar för att köpa Tv. Låt er nu inte luras av alla billiga platt-Tv-n som reas ut framöver. Dom klarar oftast inte HDTV, å ska självklart nästan slängas efter er. Så ett pris på 2-3000 sek, bör vara rimligt för en 28-32" TV. Inte mer! DS