0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Måste bara fråga om det är någon som vet?Sedan man skaffade "platt tv" så åkte datorn ner bakom soffan och kopplades in till tv:n.Det vore ju perfekt om man kunde nyttja sitt analoga tvkort i datorn för att spela in med , det finns ju t.o.m time shift till kortet.Problemet är att enda ingången på tvkortet är en gammal hederlig antennkabel och från boxen har jag ut: scart, hdmi eller komponent.kan man omvandla signalen imellan?
Mycke prylar var det där. Orkar inte kolla allt i dag. Jag vill ha en låda som man kan sätta på antennen så att man kan använda sina tv-apparater som vanligt. Sen får den gärna konvertera om till analog signal, jag har inte bättre digitalmotagning än vad jag hade analog, tvärtom, hellre lite grovkornig bild än schackmönstrad stillbild. Och alla finesser på min dyra tv, nu ska man använda tv som en bildskärm till en sketen digitalbox, och vill man sen spela in samtidigt som man tittar på en annan kanal,,, jag orkar inte!!! Fan vad dom kan klödda till det.
Jag har värstingantenn rek av Kjell&co. problemet är att jag måste flytta grannens hus eller sätta upp en mast så jag når över hans tak. Men klart är att det är inte den bästa box jag har. Kanske därför jag inte insett nyttan av att ändra till digitalt.
Signalförstärkare,, jo men nu kommer nästa problem, kopplar jag in den så försvinner några av de kanaler som funkat och några andra kommer till. Jag vill inte hålla på och skifta kabel i takt med kanalbytena. Det var bättre förr.Gitterantenn max 3mil från sändaren, sen får man ta till riktantenn (eller vad det heter).
Jamen då är det inga större problem, bara å flytta antennen, om det nu är eken som förstör. Kan väl inte va svårt att söka upp en lämplig plats, klappa ner ett rör, å hänga upp antennen på det Å med ditt problem lär det ändå ha löst sig med en riktig signalförstärkare, för jag förutsätter att Du har bytt till nya fräscha koaxer mellan dekoder å antenn.mvh humlan.
Visst är det så att olika kanaler tas emot med olika kvalitet. Olika kanaler sänds på olika MUXar som sänds på olika bärfrekvenser. Oliak bärfrekvenser bärs olika beroende på väder, molnförhållande, terräng etc etc. Dessutom är antenn + förstärkare inte helt linjära i frekvensområdet.Jag har tex urusel mottagning på TV1 o TV2 från Nacka-sändaren medan TV4 fungerar i stort ok. Mot Uppsala-sändaren har jag andra kanaler som strular.Vid högtryck (molnfritt) tappar vissa MUXar signifikant i signalstyrka pga dålig reflektion i atmosfären.