Hej,
Jag hade inte tänkt skriva något, i alla fall inte ännu, men jag känner att jag måste.
Min 124:a har varit nyckfull under veckan. I onsdags morse var det +16 i vard.rummet där innedelen sitter. Fjärren inställd på +24. Min "leverantör" rådde mig att sätta upp fjärren till +30 och prova. Den inställningen fick stå hela onsdag och torsdag fram till fredag fm. Temperaturen gick aldrig upp till mer än +20. Fredag fm stängde jag av pumpen och gjorde rent filtren. Jag har för vana att göra det när varningslampan tänds, vilket sker ungefär var 14:e dag. Jag satte igång pumpen och sänkte inställningen från +30 till +22 vilket jag anser borde räcka. Pumpen började gå och efter några timmar var det närmare +21 i vard.rummet. MEN nu kommer det intressanta. Sedan pumpen installerades har det "alltid", d.v.s. när jag kollat, gått c:a 65 min mellan avfrostningarna och avfrostningstiden varierat mellan 8-12 minuter. Nu avfrostade den med ett intervall av 36-46 min. och avfrostningen varade först i 5 min och gick sedan ner succesivt till att vara endast 2 min. Jag gick ut för att kolla utedelen men allt verkade OK. Från kl.12.53 till kl.17.17 varade dessa korta avfrostningscykler. Sedan dröjde det tills kl.19.20
innan den avfrostade igen. Och då bara med 2 min. Nästa avfrostning kom kl. 21.18 och då med knappt 3 min.
Alltså, hela eftermiddagen avfrostningar med 36-46 min mellanrum och sedan helt plötsligt två avfrostningar med c:a 120 min mellan rum. Och ändå bara avfrostningstider på 2-3 min.
Temperaturen ute har under eftermiddagen gått från c:a -3 till c:a -5. Just nu är det -7
och beräknas gå ner till -10 till -15 under natten.
Just nu har jag +20 till +21 i hela bottenplanet och +18 till +19 på hela övervåningen.
Svag stöttning med elraddar, just nu endast en på övervåningen. I torsdags krävdes det stöttning från 4 (av 5) elraddar.
I morgon ska jag resa bort. Jag undrar vad jag möts av för överraskningar när jag kommer hem sent i norgon kväll?
Just nu avfrostade den i 3 min. 66 min. efter förra avfrostningen!
Nästan tillbaka till standard!
Kanske hjälpte det att skriva av sig? Terapi för 124:a (ägare)
(Jag postar i alla fall)
/ Bertil