0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror om du inte är den mest sparsamme man kan tänka sig at din hushållsel ligger mellan 6000-8000 kwh, sen tillkommer varmvattenmed ett par tusen kwh.......enlgt min uppfattning så ökar hushållselen för varje år & värmedelen minskar.......
Jag tror om du inte är den mest sparsamme man kan tänka sig at din hushållsel ligger mellan 6000-8000 kwh, sen tillkommer varmvatten med ett par tusen kwh.......enlgt min uppfattning så ökar hushållselen för varje år & värmedelen minskar.......
Kan Du sänka tempen på varmvattnet, så går det fort att spara massor av slantar där åxå. Kanske rent av en ny beredare skulle vara nåt för dig. Jag antar att Du har en sån, när huset i övrigt har elradiatorer....mvh humlan.
Allt beror på hur man ser det. Först så vet jag inte vilken temp dom har inställt för tapp varmvattnet, den kanske ligger på 70-80 grader, å kan därmed sänkas rejält. Är dom storförbrukare så kan det bli en bra slant. Är dessutom vv-beredaren av äldre modell, så finns en hel del att göra. HerrBrun kanske redan gjort allt sånt där, å trivs med sitt sätt att leva, å då finns såklart inget att hämta hem i vv delen. Jag vill bara försöka hjälpa till, å utan att veta några förutsättningar, så kan jag ju bara gissa mig fram, var det kan sparas nånstans.mvh humlan.
* Vårt hus förbrukar ungefär 25 000 kWh/år.* 5 000 kWh torde vara hushållsel.* Återstår 20 000 till uppvärmningen.
Först så vet jag inte vilken temp dom har inställt för tapp varmvattnet, den kanske ligger på 70-80 grader, å kan därmed sänkas rejält. Är dom storförbrukare så kan det bli en bra slant.