Hej
Jag ser att denna tråd är ett par år gammal, men eftersom jag tror att flera med mig kan hamna här efter en sökning på Google om glykol i värmesystemet och jag inte tycker att svaren på tråden är särskilt klargörande (åtminstone inte för en teknisk fysiker som jag).
Problemet med frysskydd i radiatorkretsen tror jag inte bara är ett problem för dom som har den korkade lösningen som t.ex. Nibe 2025 har att föra ut vattnet från värmesystemet till utedelen ( dock finns numera Nibe Split som jobbar med gas mellan inne- och utedel och därmed eleiminerar detta problem) och därmed riskera frysning vid elavbrott, utan att allt fler nu vill bygga fritidshus med riktiga berg- och jordvärmepumpar, d.v.s. med vattenburen värme inomhus. Om man då vill stänga ner sitt fritidshus utan att låta underhållsvärme stå på så behöver man frysskydd i radiatorkretsen.
Man kan diskutera hur olika frysskyddsblandningar påverkar värmeöverföring och behov av cirkulationspumpskapacitet och hur de påverkar COP-värdena, men det kan vara intressant att notera att man i de delar av USA som har ett liknande klimat som vi har, regelmässigt använder glykol i värmesystemet. Jag tror inte att det är något större problem, även om man skulle få en mariginell påverkan på värmepumpens lönsamhet. Det är definitivt mycket mer slöseri med energi att låta värmesystemet stå och brassa underhållsvärme i månader när huset inte används.