Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köra Nibe Fighetr 310P ensam eller tillsammans med värmeväxlare/luftvärmepump?  (läst 7022 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad clabbefriberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Har nyss köpt en 1-plansvilla med ovan nämnda FLVP som huvudsaklig värmekälla. Vattenburen golvvärme i hela huset. 145kvm botya. Till detta har det förra ägarna satt en luft/luftvärmepump eller värmeväxlare som komplement/assistans. Frågan är hur vi ska köra dessa värmekällor för att vara så effektivt som möjligt? Enbart Niben? Enbart värmeväxlaren? Kanske koppla bort elpatronen från Niben och köra den så tillsammans med värmeväxlaren? Eller kanske koppla bort elpatronen och enbart köra Niben?
Vill ju ha mesta möjliga behagliga värme till minsta möjliga energiåtgång...

Mycket tacksam för svar och synpunkter.

Har dessutom fått rådet att strypa in slingorna i golvet. Har sökt efter hur göra, men ej hittat...

MVH Clabbe

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29890
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Vad är det för en värmeväxlare? luft/luft?

Luft/luft värmepumpen kan du nog köra som komplement så snart frånluftvärmepumpen inte orkar värma huset självt utan elpatron. Golvvärmen ska du köra utan termostater men blir det ojämn värme mellan rummen så kan du strypa i det rummet som blir varmast, annars så ska det vara fullt öppet på golvvärmen. Sänk framledningskurvan på frånluftvärmepumpen om det blir för varmt i huset.

Leta reda på fördelaren till golvvärmen, kolla om det inte sitter injusteringsskruvar på denna. De ska vara fullt öppna, stryp endast om värmen blir ojämn mellan rummen.
« Senast ändrad: 09 februari 2007, 08:02:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad clabbefriberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Ja, det är en luft/luft värmepump/värmeväxlare. det finns termostat i varje rum...

Menar du att jag bör köra Niben så långt det är möjligt utan elpatron? den drar ju trots allt en hel del...?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29890
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ja, det är en luft/luft värmepump/värmeväxlare. det finns termostat i varje rum...

Menar du att jag bör köra Niben så långt det är möjligt utan elpatron? den drar ju trots allt en hel del...?

Aha, jag tror att det är ett litet missförstånd. Luft/luft värmeväxlare kallas också FTX och är ingen värmepump, det är ett ventilationssystem med värmeåtervinning, jag tror nog inte du har någon sån utan en vanlig luft/luft värmepump eller hur?

Niben måste du köra för att få ventilation och varmvatten, om du även utnyttjar den för att värma golven så är marginalkostnaden för detta inte så jättestor så länge den inte behöver eltillskott. Luft/luft värmepumpen är då ett bra stöd för att kunna köra så länge som möjligt utan att behöva eltillskott. Bor du i sydsverige så kanske du t o m kan koppla ut elpatron på frånluftvärmepumpen och klara husets uppvärmning utan eltillskott?

Termostaterna på golvvärme ska du ställa upp på max, styr värmen med framledningskurvan på frånluftvärmepumpen.
« Senast ändrad: 09 februari 2007, 09:01:27 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad clabbefriberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Ja, det är en luft7luftvärmepump jag har som komplement. jo, vår Nibe går allt som oftast med elpatronen igång... Frågan är då om vår luft/luftvärmepump kan görsa det jobbet mer effektivt, sett till energiförbrukning...

Har funderat på att blockera elpatronen. Ska kanske göre det?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29890
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Ja, det är en luft7luftvärmepump jag har som komplement. jo, vår Nibe går allt som oftast med elpatronen igång... Frågan är då om vår luft/luftvärmepump kan görsa det jobbet mer effektivt, sett till energiförbrukning...

Har funderat på att blockera elpatronen. Ska kanske göre det?

Prova, du kan alltid koppla in elpatron om det inte skulle funka. Men dra ner på kurvan till golvvärmen så att du har varmvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad clabbefriberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
hur ofta ska elpatronen egentligen vara igång? Känns osm om den mer eller mindre alltid är igång. Kompressorn går ALLTID....  Känns lite väl mycket, faktiskt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29890
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
hur ofta ska elpatronen egentligen vara igång? Känns osm om den mer eller mindre alltid är igång. Kompressorn går ALLTID....  Känns lite väl mycket, faktiskt.

Det där måste du styra med framledningskurvan till golvvärmen på 310:an, sänk kurvan och låt LLVP:en jobba för att hålla huset varmt. Har du för hög kurva gör elpatronen i VP:n värmen och LLVP:en vilar för den behöver ju inte värma då.  --/
« Senast ändrad: 11 februari 2007, 21:14:38 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad clabbefriberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Har kurva 6 inställt, -2 på förskjutningen. Bor i Visby. Enligt kartan ska det vara 5 eller 6 på Gotland. Har jag för högt, kanske?

En annan fråga. det står ju i manualen något om att om elpatron och cirkulationspump är blockerade erhålls endst varmvattenproduktion. Om jag då blockerar elpatronen borde väl varmvatten ändå finnas och produceras. Men hur? Är det två olika varmvattenbehållare, en för golvslingorna och en till bruksvatten? I så fall borde ju elpatronen definitivt blockeras...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29890
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Kurva 6 och -2 funkar säkert bra om du inte vill komplettringsvärma med luft/luft värmepumpen. Men som jag skrev så kommer då inte luft/luft värmepumpen att behöva värma så mycket. Du måste styra om så att värmen görs med luft/luft värmepumpen och inte med elpatron i frånluftsvärmepumpen. Testa kurva 3 och -2 och sätt igång luft/luft värmepumpen (om den inte redan är på).

Kartan i manualen behöver du inte bry dig om, det är bara ett riktvärde vilken inställnng du kan börja med när du ställer in din frånluftsvärmepump.

Blockerar du elpatron och cirkpump så får du kalla golv, det är samma tank som värmer varmvatten och golv men cirkpumpen måste vara igång för att golvet ska få någon värme. Det är endast kompressorn i frånluftsvärmepumpen som gör värmen om elpatron blockeras.

Du kan testa att stänga elpatron, men behåll cirkpump igång, risken är att temperaturen sjunker så att du får dåligt med varmvatten, sänk i så fall kurvan ytterligare.
« Senast ändrad: 12 februari 2007, 21:46:38 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad clabbefriberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Hur kan värmen höjas om jag sänker kurvan ytterligare?

Tack för tipsen i övrigt!

Utloggad clabbefriberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Vad är förresten en rimlig framledningstemperatur? Ligger just nu på runt 32 grader...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29890
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Värmen höjer du på luft/luft värmepumpen, vilken kurva som funkar på din frånluftsvärmepump måste du testa fram. Du vill antagligen ha behaglig temp i golvet men så lite eltillskott som möjligt eller eltillskott avstängt med hyfsad varmvattentemp. Jag tror du kommer få testa lite olika inställningar innan du hittar något som funkar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad macus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hej, Jag kör med en Nibe 310 med golvvärme på och en luft/luft det är ett nybggt hus på 130 m2. jag har inte hunnit att justera exakt rätt men är på god väg, det verkar funka utan elpatron i de flesta lägen men om man är några som samtidigt duschar så är det tungt att få upp tappvattnet igen.
Jag har däremot inte ändrat kurvan men däremot sänkt framlednings kurvan.Är det viktigt att lura pumpen med kurvan?
 Golvvärmen är från LK och då fick jag med ett schema på hur jag justerar in fördelaren och det är ju extreemt exakt, typ i ett sovrum 1,75 varv från botten och då undrar jag om det som skrevs att man ska vrida upp fördelaren på max, är  det rätt/bättre att göra så?

 Marcus

Utloggad clabbefriberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Hur påverkar en ändring av kurvan framledningstemperaturen? Blir det lägre framledningstemperatur ju lägre siffra på kurva jag har? och ju mer minus jag har på kurvförskjutningen?

Finns det lägen då kompressorn i FLVP inte går? Den vi har går ALLTID, oavsett om pannan är uppe i 53 grader eller nere på 36, eller om elpatronen är inkopplad eller ej.

Sedan undrar jag också hur stora svängningar och hur snabba svängningar i temperatur på pannan som är normalt/accetptabla? Som det är nu drar pannan igång elpatronen vid runt 46-47 grader, slår av vid 50-51 grader. Därefter brukar temp fortsätta upp till runt 53 grader för att ganska så snabbt, typ 15 min, sjunka ner till 46-47 grader igen. Och så börjar det om... Så just nu går min kompressor för högtryck, och elpatronen går kanske i snitt halva dygnet. Känns det som vad gäller elpatronen i alla fall. Och vi har 30 grader i framledningstemperatur... Och det är inte överdrivet varmt i kåken, utan snarare åt det kallare på toleransskalan, typ 20 grader.

På det hela taget känns det som att något är fel... det går för mycket ström till för lite värme. Eller är jag rent ute och cyklar?

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!