0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi använde då fosforkopparlod---och jag tror inte att det klassas som "hårdlödning".
Jag har för att "min" rörpulare har en elektrisk tång som han använder när han måste löda, fungerar dom borde ju brandrisken minimeras?Har ingen aning om det är hård eller mjuklödning med detta verktyg!
Löda bör man ......
Hmm skumt....Jag tog Försvarsmakten mjuklödningscertifikat första gången 1988.Sedan förnyades det vart tredje år fram till 1994...Märkligt...
Jag tror att Clas säljer Stacke-kopplingar. Tillverkas i så fall i Gnosjö.
Jag skulle rekomendera att ni löder med koppar/fosfor lod och sätter klämmkopplingar där det blir trångt å lite farligt att löda...Löd det mesta med rören sittandes i skruvstycket då kan ni vrida å ändra läge på det ni ska löda ihop smäll sen dit det ni lött med en å annan klämkoppling.. Glöm bara inte att sätta dit stödhysor om ni lyckats hetta upp änden ni ska koppla ihop med klämmkoppling..Men för guds skulle köp inte billigt skit på Jula eller Clas Ohlson, använd svenska Vatette smörj konan med locherpasta och dra inte så det smakar blod i munnen Lycka till
CiteraJag har för att "min" rörpulare har en elektrisk tång som han använder när han måste löda, fungerar dom borde ju brandrisken minimeras?Har ingen aning om det är hård eller mjuklödning med detta verktyg!Dom funkar hur bra som helst... men det räknas nog också som heta arbeten, men det är ingen öppen låga så risken är minimal!!!!Dom billigaste kan dock va liite vek på 22mm.