Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/Vatten- eller frÃ¥nluftvp i nytt 110m2 hus i StockholmsomrÃ¥det?  (läst 3324 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad johanj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Jag håller på med bygge av ett hus på cirka 110 m2 fördelat på två plan i Stockholmsområdet. Huset kommer att ha vattenburen golvvärme i båda plan och en täljstenskamin placerade i mitten av huset på nedervåningen. Luften in ska vara förvärmd. Vi kommer att bo två stycken i huset men det bör dimensioneras för en familj. Vad bör jag välja för värmesystem? Min rörmokare kan få bra priser på Nibes produkter och tankarna går då mellan 410P och 2020+vvm300+FTX. Om 410P blir för klen är tanken att man då kan docka en 2020.

En rÃ¥dgivare hos Nibe sa att en 410P var det självklara valet och att man inte räknar hem en större investering. Stämmer det om man räknar med en frusen flickvän som gillar hög inomhustemperaturer och lÃ¥nga duschar/varma bad? Sc:,h   

Kommer systemet med en dockad 2020 fungera sämre än 2020+vvm300?

Vad kan man gissa på för el förbrukning för vårt hus om man antar att det är cirka 22C inomhus och man tar långa duschar och inte eldar i kaminen?

Hälsningar Johan     
« Senast ändrad: 07 februari 2007, 11:03:20 av johanj »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Rent ekonomiskt så tror jag att alternativet 2020+vvm300+FTX ger bättre driftekonomi än 2020+410+SMO10.

För att förvirra dig ytterligare så tänkte jag föreslå alternativet Comfortzone CE50 + ALIG VB250L.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad johanj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Har en Comfortzone CE50 + ALIG VB250L bättre COP jämfört med 2020+vvm300+FTX. I och med att jag kan få rabatt på Nibes produkter slutar dessa alternativ på samma pris. Comfortzons pump kommer väl dessutom inte att ge ifrån sig mer än 4 kW om man ventilerar lagom för 110 m2.

Lönar det sig att installera något av de dyrare alternativen jämfört med endast 410P? Nibes rådgivare var spiksäker på det inte var lönt men jag tvivlar fortfarnade på det. Det svåra är ju att veta vad vår totala förbrukning kommer att ligga på...

Utloggad mapso

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hej!

Kan Nilans produkter vara nåt? De har en som både förvärmer tilluften och värmer både tappvatten och radiatorvatten, VP18EK heter den.
http://www.nilanvillavarme.se/



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!

Kan Nilans produkter vara nåt? De har en som både förvärmer tilluften och värmer både tappvatten och radiatorvatten, VP18EK heter den.
http://www.nilanvillavarme.se/


Hmmm... Sc:,h

Den verkar inte skilja sig särskillt mycket från Nibe 410, eller?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Har en Comfortzone CE50 + ALIG VB250L bättre COP jämfört med 2020+vvm300+FTX. I och med att jag kan få rabatt på Nibes produkter slutar dessa alternativ på samma pris. Comfortzons pump kommer väl dessutom inte att ge ifrån sig mer än 4 kW om man ventilerar lagom för 110 m2.

Lönar det sig att installera något av de dyrare alternativen jämfört med endast 410P? Nibes rådgivare var spiksäker på det inte var lönt men jag tvivlar fortfarnade på det. Det svåra är ju att veta vad vår totala förbrukning kommer att ligga på...


Ska du elda i täljstenskamin så räcker en 410 rätt bra. Men det innebär en del jobb att hålla huset varmt på vintern med kamin om du vill hålla värmen och slippa för mycket eltillskott.

Vet du med dig om att du är lat så skippa kaminen och satsa på en vettig värmeanläggning istället, en 2020+vvm300+FTX håller garanterat huset varmt utan tillskott ner till -7 ºC ute i alla fall (2020-8 ger 5,7 kW vid -7 ºC ute) och kallare än så är det nog rätt sällan i Stockholm.
« Senast ändrad: 11 februari 2007, 21:05:58 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad johanj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Täljstenskaminen är nu beställd och kommer om en vecka, det blir en hög Contura 470. Jag räknar inte med att vi kommer att elda i den hela tiden så det kommer nog att bli det dyrare alternativet 2020+vvm300+FTX. Förmodligen blir det svårt att räkna hem den dyrare investeringen men det känns bättre i magen att det inte är en elpatron som går in hela tiden. Vetskapen om att varje lång dusch eller höjning av inomhustemperaturen med någon grad kommer att ges av endast elpatronen under den kallare delen av året då man har en frånluftsvärmepump, gör att det alternativet inte känns så roligt. Efter att ha läst på forum så verkar det som att det är väldigt svårt att uppskatta hur mycket huset kommer att dra, detta pga av vilka vanor man kommer att ha men inomhustemp. och mängden duschar. Jag gissar att vi kommer att ha det ganska varmt inomhus och duscharna brukar bli långa. Dessutom borde man dimensionera huset för att en hel familj ska bo där och inte endast vi två, man vet ju aldrig vad som händer inom något år....

Är beslutet försvarbart med tanke på det "lilla" huset?

/Johan

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
Hej där!

Hur mycket ditt hus kommer att dra är väl inte allt för svårt att uppskatta. Mitt hus är från 1982 och med tre i familjen har det gått åt i snitt 17 500kwh per år innan jag skaffade VP. Jag skulle tro att du inte skulle hamna så värst långt ifrån de siffrorna. Mitt hus är lite mindre men ditt är nyare.

Vi har nog också ungefär samma effektbehov vid DUT vilket i mitt fall är ca 5kw vid -25°C.

Vore jag du skulle jag överväga en IVT495 med kort jordslinga. Den maskinen ger 4kw och borde vara idealisk i din installation.

Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad johanj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Hejsan

Täljstenskaminen har nu kommit in i huset  :), skönt att kunna elda upp spillved istället för att ha byggfläktar som gÃ¥r under byggnadstiden. Det är ännu inte helt klart med val av värmepump men det väger nu mot en 410P. Anledningen är att en Comfortzone + förvärmd tilluft eller 2020+vvm300+FTX kommer att kosta 50.000 kr mer än en 410P. Enligt Comfortzones hemsida kan jag spara cirka 3000-4000kWh/Ã¥r med deras pump jämfört med 410P. Drar man av ränta och amortering pÃ¥ 50.000 blir det inte mycket besparing kvar.
 
Marcus, jordvärme är inte aktuellt p.g.a. att tomten är helt färdig. Det är en sjötomt så en slinga i havet är möjligt men det borde bli lika svårt att räkna hem som de andra dyrare alternativen. En IVT995 med jordsklinga är lockande men som sagt tidigare så får jag bra pris på Nibes produkter och de har inget sådant alternativ.

På tomten finns det även två andra hus, ett på cirka 50kvm som värms med en luft/luft värmepump och ett på 160kvm som nu värms med elpanna och vattenelement + FTX. I det större huset kommer det att installeras 2020+vvm300.

/Johan

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
Det är lustigt hur olika IVT & NIBE resonerar...
Jag har varit på möten då de skulle berätta hur vi ska tackla de nya energidirektiv boverket gett.
Först va jag hos IVT, de hävdar att vanliga FLVP är värdelösa och att man ska satsa på bergvärme, NIBE säger att en FLVP alltid är mer lönsamt än en större anläggning. (OBS småhus <150m²) Jag sysslar en del med energiberäkning och instämmer helt och hållet med NIBE!
Comfortzone är helt överlägsen även till hus upp mot 220m²! (överlägsen menar jag total kostnad inv. + drift över 10 år)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!