Jag har följt med tidigare debatter om huruvida man kan bygga in ytterdelen eller inte.
Och som Micra skriver så är den gängse uppfattningen att man inte skall göra det.
Men ingen har i, mitt tycke, kommit med annat än påståenden att det tex hindrar luftströmningen och därmed sänker COP (vilket jag inte alls betvivlar att inverkar, frågan är bara hur mycket) UTAN att på något sätt bestyrka hur mycket det gör det. Bara en massa tyckande utan beräkningar mm som stärker påståendet(jag kanske minns fel?)
nu har pettja i sin länk på ett insynsskydd kommit med ett förslag på ett skydd som inte, enligt SP, sänker effektiviteten. Vid värmepumpsjämförelser brukar forumets samlade experter sätta väldigt mycket vikt på SP resultat, så kan deras åsikt nu ändra debatten? :,v(
Det skyddet tycker jag är onödigt "tätt" och skulle kunna vara mycket glesare utan att pumpen skulle synas för mycket. När jag går och känner på min pump på luftströmmen så visst blåser det en del men det är nog väldigt långt från orkanvindar. Jag påstår att luftströmmen ser mycket ut på pappret per timme mot att man i verkligheten känner på den. Så kanske luftströmmen minskar med ngn liten procent och COP motsvarande?