Jag har skrivit en del om Fujiaire. En kompis med krog har monterat tre. En går perfekt och avfrostar snyggt, en uppges gå bra, men jag som bryr mig ser att den har litet restfrost efter avfrostning (displayen visar dF i bland) och den tredje kommunicerar inte riktigt med fjärren. Den skall få ett nytt kort som första garantiåtgärd. Jag kommer antagligen att byta det.
Avfroatningsproblemen förbryllar mig. Det är en ren on/off och i utedelen finns bara Nolla, Jord och tre matarkablar, en för kompressor, en för fläkt och en för 4-vägaren. Sen finns det en värmekabel monterad i tråget som jag tror drivs från kompressormatning med termostat i serie. Och ett par kondensatorer. INGA GIVARE.
I inomhusdelen finns ett kretskort, motorjustering av spjället upp/ner (sidled manuellt) "lyxig display (röd i värme, blå i kyla, med temp och massa andra symboler). Det finns 2 givare; en för luften och en som ligger an på ett mediarör. Jag kan tänka mig att de exemplar som har avfrostningsproblem kan ha problem med denna givare; Dålig anligg, fel på givare, kontaktproblem mm. Skall kolla mer när jag byter kortet. I övrigt är maskinen välbyggd med rejäla skruvar, bluefin coating mm fast halvdassig passform på vissa plåtdelar och galler. Totalt sett en mycket bra AC för det priset och en hyfsad VP om man kan tillsyna den. Fast jag kanske kan hitta en lösning på avfrostningen.
Maskinen känns (och uppges) krafitg som en E9 eller liknade.
Timerfunktionen är en kel för "engångsinställning" och inte återkommande dygnstimer.
Jag har köpt en som AC till gäststugan på landet som skall monteras när jag bygger till. Tror aldrig (?) den skall gå på vintern.