Jag är skeptisk till comfortzone, för det första framstår företaget oseriöst om man tittar på hemsidan, de har väldigt lite "riktig" info eller data om pumpen förutom diverse diagram som klart och tydligt visar hur oerhört bra den är mm.
Om den är så bra som de säger, varför skulle dom inte redogöra för detta på sin hemsida?
En annan sak som man måste ta hänsyn till när man designar ett system som ska ha ett så pass stor tryckskillnad mellan hög och lågtryckssidan som du kommer om du har så pass låg förångningstemp som i detta fall, är att det ställer mycket höga krav på kompressorn iom att risken med läckande ventiler ökar med tryckskillnaden, och börjar en ventil läcka så har du en ond cirkel som slutar med ett kompressorhaveri.
I detta fall arbetar deras kompressor inte med större temperaturskillnad än vilken normal "uteluft-värmepump" som helst på marknaden.
Är man skeptisk till Comfortzones värmepump på dessa grunder så skll man vara det även mot Panasonics, Mitshubishis, Toshibas m.fl. stora tillverkares värmepumpar.
Jag kan i och för sig hålla med om att kompressorn i denna typ av värmepump kanske belastas något mer än i gängse berg/jord-värmepump.
Men varför skulle Comfortzone själva framhålla denna eventuella brist, när inte Panasonic, Mitshubishi och Toshiba gör det...
Kalla mig pessimist men detta är vad mina erfarenheter säger mig och innan jag skulle personligen inte våga satsa på den förrens den har ett par år på marknaden.
Du köper aldrig en ny bilmodell heller antar jag...
Det kan i och för sig vara vettigt - kanske rent utav intelligent, men hur kul är det

Och hemska tanke - man kan ju faktiskt gå miste om ett par år av marknadens bästa produkt inom det område det må gälla

Det kostar att ligga på topp