Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gradminutsmystik  (läst 1490 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Gradminutsmystik
« skrivet: 20 november 2004, 22:32:00 »
Fråga mig inte varför, men ibland får jag infall...fick ett när jag gick förbi pumpen i kväll. Den stod å gjorde varmvatten, kikade på gradminutrarna, de var -9** (antecknade inte, de var mellan 50-99 efter 9:an)styckna, fick för mig att testa om det gick att ÖKA antalet minusminuter nu manuellt, det gick dåligt, Varför? Är det för att det inte sker någon automatisk nedräkning när den gör VV?

Jag fipplade lite, å fick för mig att sänka tiden för när tillskottet får gå in, från -800 till -650 tvärt, gjorde det, å kikade på gradminutrarna, de var nu -8** (antecknade inte, det var mellan 0-50 gradminuter efter 8:an), i ett trollslag. Vafför då? Är det så enkelt att pumpen räknar med att värmebehovet (underskottet) minskar för att jag teoretiskt låter elpatronen gå in tidigare, eller finns det någe klurigare bakom, är tröttare än på länge, å i stället för att grunna själv så....
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Gradminutsmystik
« Svar #1 skrivet: 21 november 2004, 00:53:20 »
Den räknar lite lustigt kring värdet för elpatronstart dom är nog lite snålställda ;)
Gick elpatronen samtidigt??
Om är o börvärdet skiljer för mycket då kan det blixtsnabbt försvinna gradminuter iofs komma till oxå.
Men du har väl koll på hysteres?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:Gradminutsmystik
« Svar #2 skrivet: 21 november 2004, 09:43:03 »
Elpatronen gick inte samtidigt, detta då framledningen höll sig på exakt det börvärde som krävdes. Det som jag upplevde som lite lustigt var att pumpen "stal" ca 100 gradminuter bara för att jag talade om för den att elpatronen får gå in vid ett mindre underskott, den behövde ju inte patronen i det läget....stärker bara min tro på att det finns fler parametrar i styren än vad vi ser, frågan är bara hur man når dem...

Jo, har svårt att se att det skulle vara hysteres i detta fall...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Gradminutsmystik
« Svar #3 skrivet: 21 november 2004, 14:58:42 »
Det är nog så att vid ett visst inställt startvärde för tillskottet, kan aldrig -gradminuterna bli större än ett vistt värde!!!??? Jag tror den slutar räkna tillslut...
Dörför kanske den tog bort lite när du minskade gradminuterna för start av tillskott??
Jag har flera gÃ¥nger frÃ¥gat efter fabriksmenyn men ingen verkar veta  :o
Andra tillverkare vet jag har sÃ¥dan  ;) Jag skulle vilja höja topupfunktionen för vv, den är som standard +2 grader över startvärdet. Men jag har sänkt startvärdet rätt rejält, dÃ¥ vore det läge att höja "topupén"
Ingen som vet?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!