Jag har i princip två offertar (plus en halvdan historia) på bergvärme till vårt hus. Jag skulle vilja komplettera med ytterligare en förfrågan, men vet inte vem jag ska välja i denna djungel. Vi bor i Järfälla i nordvästra Stockholm.
Vet någon en pålitlig, kunnig, ärlig, punktlig och förnuftig installatör som kan rekommenderas? Ett rimligt pris är förstås att föredra... Om uppläggetEnergibehovet i vårt hus beräknas ligga på runt 31 000 kWh (240 kvm x ca 130 w). Inte dåligt, men inte heller toppisolerat...
Jag skrev i ett tidigare inlägg att årsförbrukningen ligger enl elbolagets prognos på ca 43 000 kWh. Jag skulle gissa att verkligheten, när tillbyggnation och storrenovering i källare är klart landar vi på ca 38 000 kWh om vi "behåller gamla elpannan".
Men en CTC Ecoheat 8,5 kanske kan få ner den siffran något? Jag har i den halvdanna offerten (som mest består av pris på vp och en extra vvb) fått som förslag att köra en Nibe 1230-10, men det kanske är i mesta laget om man ser till vårt troliga effektbehov?
Vi har lite utrymmesbrist, så alla lösningar fungerar inte tyvärr. Nibe:n skulle väl behöva en ack tank för att klara knäppningar, och för att (ännu viktigare kanske) kunna ge komfortvärme på golvvärmen i 120 kvm källare på sommaren. Det löser sig automatiskt med CTC:n som tydligen har en sån funktion inbyggd.
Vårt husEnplans hus med källare (souterräng). Byggt 1946 71+71 kvm, uppvärmning olja (förbrukning okänt). Självdragsventilation. Oljepannan utslängd 1981 och ersatt av EGOR vattenburen elpanna. Igensatta ventiler i källaren, eftersom det drog så kallt.
Inte så bra eftersom termiken i princip försvann. 2004-2006 Vår inflyttning och renovering (byte av stammar och el), installation till-och frånluftsventilation m återvinning, tillbyggnad 100 kvm (50 + 50). I källaren installerat golvvärme ca 120 kvm och i boplan 10 kvm golvvärme samt 3 radiatorer (+ gissningsvis 3-4 i tillbyggnad).
Puh! Den som begrep sig på hur man ska tänka om detta!?!
Jag tror att jag i framtiden kommer köra pumpen på ca 40 ºC till raddarna och shunta ner för golvvärmen. När det blir jättekallt ökar jag pumpen så att raddarna får lite mer, och jag får lite sämre ekonomi på den extra värmen...
Man blir ganska snurrig av att tänka en hel massa på det här! Stort tack för alla andra inlägg som gjorts i dessa frågor som jag kunnat läsa och bli både klokare och mer förvirrad av.
Jonas S