Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hunting  (läst 1103 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad playdo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hunting
« skrivet: 01 februari 2007, 14:50:45 »
Har precis fått en ny kompressor + exp.ventil monterad på en äldre markvämepump till ett väldigt bra pris, annars hade jag aldrig gjort detta utan köpt en ny Vp i stället. Skjuter investeringen en bit in i framtiden så länge.

Nu till min Fråga:
Inställning av exp.ventil? Jag har hitta en del nyttig info på detta perfekta Forum gällande detta ämne.

Hunting
Hunting är när förångaren spottar ut oförångad gas vätska och exp.ventilen inte kan hitta läget.

För att ställa ventilen görs enl danfoss guide:
1.
Stryp ventilen till huntingen stoppar (endast gas ur förångaren men kanske dålig effekt).

Är ventilen för mycket stängd fås dålig effekt. (Lättaste sättet att se hunting är med manometer då visaren pendlar ganska markant) Då har man ställt överhettningen. Bubblor i vätskan innan exp.ventilen (om det inte är gasbrist) tyder på dålig underkylning.

2.
Öppna ventilen tills hunting precis uppstår (gas blandat med vätska) Stryp ventilen (medurs) ca 1/4 varv ej hunting men förångaren utnyttjas fullt ut.

Är ventilen för mycket öppen kan kompressorn bli vit av frost, och får den för mycket oförångad vätska så kan ventilerna ryka.



Var mäter man denna Temperaturändring? inloppet/utloppet till kompressorn?? eller vid givaren till min Termostatiska exp.ventil??

NÃ¥gon som vet?


Mvh
Playdo
Mitsubishi Fh35

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 351
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!