Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felsöknings tips önskas...  (läst 2870 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stella-polaris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Felsöknings tips önskas...
« skrivet: 01 februari 2007, 11:23:52 »
Min grannes värmepump la av. Han har en sjöslinga och vi konstaterade att slingan var delvis tom.  Vi fyllde dÃ¥ pÃ¥ med vätska men lyckades inte trycka runt vätskan genom hela slingan. Vi provade även att trycka pÃ¥ utgÃ¥ngen och suga pÃ¥ ingÃ¥ngen men fick ej igenom vätskan.

Vi provtryckte då med tryckluft och rodde runt på sjön och letade bubblor. Inga bubblor upptäcktes och slingan höll trycket.

Sjön, igentligen en kraftverksdamm, djupnar fort och delar av slingan kan ligga så djupt som 10 m. Slingan är 250m. Har funderat på om det varit ett ras och slingan är klämd.

Granne bävar lite för att ta upp slingan då han "Barlastat den ordentligt".

Finns det något annart vi kan göra för att testa slingan??
Hur stort lufttryck måste vi ha för att för att se en läcka på 10 m djup??

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Felsöknings tips önskas...
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2007, 13:18:08 »
Övertrycket på 10 meters djup är väl ca 1 bar.
Fast läcker det under vattnet sÃ¥ borde väl inte slangen bli tom?  Sc:,h

Det låter som att slangen är klämd men att läckan är så fin att det tar tid att trycka ut vattnet. Eftersom ni inte kan tömma slangen innan ni trycksätter så kommer troligen inte heller några bubblor att synas eftersom det troligen är brine i slangen där läckan är.

Jag misstänker att luft sugits in via nivåkärlet då brine tryckts ut tills cirkpumpen fyllts med luft.

Låter som att en okulärbesiktning av slingan är nödvändig, har någon av er dykarcertifikat?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34890
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Felsöknings tips önskas...
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2007, 14:05:00 »
Jag har cert  ^-^

Vart skall jag komma  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad stella-polaris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Felsöknings tips önskas...
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2007, 14:57:51 »

Fast läcker det under vattnet sÃ¥ borde väl inte slangen bli tom?  Sc:,h

Det låter som att slangen är klämd men att läckan är så fin att det tar tid att trycka ut vattnet. Eftersom ni inte kan tömma slangen innan ni trycksätter så kommer troligen inte heller några bubblor att synas eftersom det troligen är brine i slangen där läckan är.

Låter som att en okulärbesiktning av slingan är nödvändig, har någon av er dykarcertifikat?

Slangen töms nog bara i nivåskillnaden mellan huset och sjöns vattenyta. Mottrycket i sjön håller tillbaka resten av mediet.

Det med en fin läcka är nÃ¥got att ta fasta pÃ¥. Kanske skulle trycksätta systemet under en längre tid för att läckan skall fÃ¥ tid pÃ¥ sig. Men!!  Vi lyckades fÃ¥ i en massa medie vars volym större var än den volym slangen, mellan huset och sjön, kan ta emot. Ser ingen logik i detta.

Dykning är kul....  om man inte bor i halland,inte har torrdräkt och har kolsvart Ã¥vatten med 50 cm sikt. Att avsyna 250m lär ta sin tid med tuber..

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Felsöknings tips önskas...
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2007, 16:09:06 »
Kom att tänka på, när jag jobbade med kabelfel i Västerbotten, då var det problem med Bisam på vissa ställen. Går dom "jätte-råttorna" på slangen till VP:n åxå, eller är det bara telekablar dom gillar?

mvh humlan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Felsöknings tips önskas...
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2007, 17:32:29 »
Ricard, jag hänger med sÃ¥ har du en buddy  Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad stella-polaris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Felsöknings tips önskas...
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2007, 19:02:33 »
Kom att tänka på, när jag jobbade med kabelfel i Västerbotten, då var det problem med Bisam på vissa ställen. Går dom "jätte-råttorna" på slangen till VP:n åxå, eller är det bara telekablar dom gillar?

mvh humlan.

Vi har inte fÃ¥tt hit grillbitarna ännu.  Visst är dom ätliga och till och med goda efter att ha  legat pÃ¥ grillen....  Dock har vi Tyska och Danska badgäster. Det de kan hitta pÃ¥ klarar inte ens en hyperaktiv 9 Ã¥ring av..

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Felsöknings tips önskas...
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2007, 19:25:33 »
Tänker din granne försöka laga slangen? Kanske lika bra lägga ut en ny med en gång.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad stella-polaris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Felsöknings tips önskas...
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2007, 20:13:48 »
Tänker din granne försöka laga slangen? Kanske lika bra lägga ut en ny med en gång.

Det är nog bäst att vi konstaterar att det är slangen först.  Just nu leker vi med tanken att gräva upp där slangen gÃ¥r i vattnet. Han har övergÃ¥ngskopplingar där och dÃ¥ kan vi testa pÃ¥ vilken sida felet ligger. 

SÃ¥ har efter jul kan man ju behöva lite motion med spaden..  Här i söder lyser ju tjälen med sin frÃ¥nvaro...  Retade presis grannen med att det varit billigare om slangen lÃ¥g pÃ¥ backen dÃ¥ temperaturen blivit högre än i vattnet och den varit lättare att reparera..:)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Felsöknings tips önskas...
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2007, 20:46:42 »
Kom att tänka på, när jag jobbade med kabelfel i Västerbotten, då var det problem med Bisam på vissa ställen. Går dom "jätte-råttorna" på slangen till VP:n åxå, eller är det bara telekablar dom gillar?

mvh humlan.

Vi har inte fÃ¥tt hit grillbitarna ännu.  Visst är dom ätliga och till och med goda efter att ha  legat pÃ¥ grillen....  Dock har vi Tyska och Danska badgäster. Det de kan hitta pÃ¥ klarar inte ens en hyperaktiv 9 Ã¥ring av..

Ätliga  Sc:,h Jaha, det finns dom som äter dom alltsÃ¥..., jag trodde dom bara jagades för pälsen. Det kan vara vanskligt dÃ¥ dom även äter kött Ã¥ as, Ã¥ därmed finns risk det för trikiner.

mvh humlan.   

Utloggad stella-polaris

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Felsöknings tips önskas...
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2007, 22:57:29 »

Ätliga  Sc:,h Jaha, det finns dom som äter dom alltsÃ¥..., jag trodde dom bara jagades för pälsen. Det kan vara vanskligt dÃ¥ dom även äter kött Ã¥ as, Ã¥ därmed finns risk det för trikiner.

mvh humlan.   

Nä, dom är vegetarianer och inte alls som vanliga rÃ¥ttor...  Vildsvin och björn äter as och har fullt av trikiner och dem äter vi oxÃ¥ med behag...  Bara inget rött kött!!!

Hälsningar
FD fattig student i UmeÃ¥ ;D   Ps, de gÃ¥r att klubba med Ã¥ra om man är försiktig.... ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!