0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har i trådarna Tweaking, Tweaking II och "Flytande kondensering" presenterat mina funderingar och experiment och fått flera goda synpunkter. Mycket har handlat om värdet av ecologic och om rätt kondenseringstemp. (Jag anser inte att ecologic lönar sig på mindre än ca 10 år)Först en sammanfattning av mina observationer, slutsatser och idéer.Jag har satt in en 105 V3, fast kondensering, mot en 20 år gammal Focus olje/el-panna med 6kW elpatron. Tidigare fanns 2 panasonic (E9/E12) och E 9:an har nu flyttats upp från källaren till andra änden av huset. L/L pumparna används till AC och spetsvärme. Jag har provat olika kondtemp mellan 35 och drygt 50°. Jag har läst av elen regelbundet och när det varit riktigt kallt har jag toppat med l/l. Ingen annan energi har tillförts mer än litet el till VVB samt 1 liter olja/bad för att få vatten till bad.Huset är på ca 180 kvm plus garage, pannrum, tvättstuga och förråd på ca 50 kvm till. Endast 180 kvm värms upp oc resten lever på pannrummet och varma bilar samt läckage. 8 kvm av de 180 är badrum med elgolvvärme.Vid ca 0° börjar 105 få problem att stänga av, dvs nå upp till 48°C, vid ca -4 börjar huset gå under 20° (jag försöker hålla mellan 21-23 beroende på utrymme).Jag sätter alltså på en l/l vid, eller strax under, 0°C ute.Vid ca -8/10°C ute bör jag slå på den andra l/l. Vi har haft ner till minus 11 som kallast och jag tror jag kan klara -15°C på de tre pumparna.Som kallast har det varit ca -9° i medel under ett dygn.När det var så kallt kom 105 upp i ca 35°kond och de ytor (källarrum) som endast hade vattenradiatorer låg runt 19-20. I resten av huset var det 22-23 grader. 105 gick flera dygn utan att slå av och på.När jag jämfört mellan 38 och 48 som kondtemp och ca 7-10° varmt ute har jag fått ca 10% lägre elförbrukning totalt vid 38°. Avdraget för hushållsel kan killnaden varit ca 20%.Energiförbrukning inann VP var ca 33000 kWh, efter l/l sjönk det till ca 27000 kWh och nu är prognosen (105 sedan 7/10) 16000-17000 kWh.BESLUTJag har nu satt kondtemp på 40° och skillnaden på 10°. Vpn slår alltså av när returen från panna går över 40 och på igen när returen blir 29. Medel PANNtemperatur bör bli ca 36-38° och det räcker för mitt värmebehov ner till ca -10°C.Vid varm väderlek innebär detta färre stopp (10° inställning) och tillräcklig stigartemp. Vid frost kommer 105 att gå konstant runt 35-38° och 10° inställningen spelar ingen roll. Inga kallstarter heller och jag finreglerar huset med att slå på 0, 1 eller 2st l/l.Jag tror att jag då uppnår följande:I princip optimalt årsCOP, ecologic skulle kunna innebära en besparing på 100-200 kr till per år, främst riktigt varma höst och vårdagar. (På sommaren är huset obebott och avstängt.)Minimalt antal starter av kompressorn.Ingen spetsvärme så länge dygnsmedel inte går under -15°C. Detta händer kanske en gång vart tredje år och på sin höjd 1-2 dagar då. Då får vi se hur långt elpatronen räcker eller om det blir olja. (Min olja är 3 år gammal och kostade väl 60-70 öre /kWh.)Hoppas detta håller!Kommentarer?