0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bara det faktum att det går åt 1,16w att höja temp på 1L vatten 1 ºC. Sen är ombildningsvärmen när 0-gradigt vatten skall anta fast form eller tvärt om.
Citat från: hplp skrivet 30 januari 2007, 19:49:50Bara det faktum att det går åt 1,16w att höja temp på 1L vatten 1 ºC. Sen är ombildningsvärmen när 0-gradigt vatten skall anta fast form eller tvärt om.Nja.. sist jag kollade så var det 4,184J per gram vatten för att höja/sänka tempen 1ºC (eller 1ºK om man vill vara lite dryg)1Joule = 1 Watt-sekundSåledes går det åt 4184W för att höja tempen på 1kg vatten med 1ºC....(om man vill vara lite dryg så påpekar jag åter igen att det gäller massan 1kg inte antal liter, densiteten påverkas av tempändringen.... men det är nog egentligen inte intressant i denna lite "grova" fråga)Angående övergången mellan olika faser har jag inget att tillföra förutom att det är en rejält energikrävande process.
Citat från: Paxmax skrivet 30 januari 2007, 20:46:14Citat från: hplp skrivet 30 januari 2007, 19:49:50Bara det faktum att det går åt 1,16w att höja temp på 1L vatten 1 ºC. Sen är ombildningsvärmen när 0-gradigt vatten skall anta fast form eller tvärt om.Nja.. sist jag kollade så var det 4,184J per gram vatten för att höja/sänka tempen 1ºC (eller 1ºK om man vill vara lite dryg)1Joule = 1 Watt-sekundSåledes går det åt 4184W för att höja tempen på 1kg vatten med 1ºC....(om man vill vara lite dryg så påpekar jag åter igen att det gäller massan 1kg inte antal liter, densiteten påverkas av tempändringen.... men det är nog egentligen inte intressant i denna lite "grova" fråga)Angående övergången mellan olika faser har jag inget att tillföra förutom att det är en rejält energikrävande process.jag tar R407 som exempel så om jag kokar 1 liter vatten i vattenkokaren från 3-100 ºC så har det gått åt 405 kw, nu förstår jag varför hushållselen är så dyr
Skulle vara kul om nån kunnig konverterade en L/L till V/L kan ju inte vara vidare komplicerat egentligen eller......Krokodilen
...Således går det åt 4184Ws för att höja tempen på 1kg vatten med 1ºC...
Tjena Paxmax, long time-no see (hur går det förresten med innerdelen)...
Nog f-n var det felräknat, den lilla detaljen sekund föll ju bort, alltså borde det då bli följande:4.418.400W delat med 3600 sekunder = 1.227kW/h (vilket låter mer troligt-var ju rena Forsmark effekten ett tag)