Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ni som har problem att få värmen till ett övre plan...  (läst 6511 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jojje40

  • Installatör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Kolla så att över våningen har ventiler, el prova med att öppna en vädrings lucka el ställ ett fönster lite på glänt över dagen, så löser de sig nog.

Har haft lite problem med villor här i skåne, men de har löst sig med en el två ventiler i vardera ände på husets övervåning.

Mvh R

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Ni som har problem att få värmen till ett övre plan...
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2007, 00:10:05 »
Hej jojje40! Jag är bara en glad amatör men leder inte din lösning till helt oacceptabla värmeförluster för huset? Jag förutsätter att man på något vis redan har en fungerande och någorlunda kontrollerad friskluftsomsättning i huset, antingen självdrag eller mekaniskt på något vis. Öppnar man ventilerna på övervåningen sätts detta ur spel, man får visserligen en utmärkt luftomsättning i kåken men vinsten man tänkte göra med värmepupen lär snabbt ätas upp och kanske till och med bli negativ.

Alternativet att helt enkelt sätta igång sina vanliga radiatorer i de besvärliga rummen på övervåningen bör vara det mest ekonomiska om man inte lyckas få upp varmluften däruppe.

Har dina kunder rapporterat tillbaka vad som hände med deras elräkningar efter att de kör för öppna spjäll för värmespridningens skull? Kanske hade de ingen frånluft alls innan och det är ju inte bra det heller, det är möjligt att ett begränsat frånluftsutsläpp om det tidigare saknades skulle kunna få igång de konvektionsströmmarna man var ute efter utan att "elda för kråkorna" alltför uppenbart.

/Leopold
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Jojje40

  • Installatör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ni som har problem att få värmen till ett övre plan...
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2007, 00:38:29 »
Njae, nu var de ju inte meningen att man skulle ha fulla spjäll öppet... :)  utan, de flesta hus har ju redan ventilation, men ibland kan de vara igen satta av olika orsaker, men mig veterligt så sparar de kunder jag har iaf, för jag menar, en missnöjd kund hör man av direkt, inte han som e nöjd, och de ca 8-12 husen som har haft de problemet med att få upp värmen, har ingen sagt nu iaf (om att de inte får upp värmen).

Men om de nu är nån skillnad, så är de just de här husägarna som upplever en värmeskillnad i trappen.

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Ni som har problem att få värmen till ett övre plan...
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2007, 08:54:43 »
Jag måste bara säga att jag håller med om att det hjälper en hel del.

Endast genom att öppna ett fönster nere på glänt (jag saknar tilluftsventiler i hela huset men har mekanisk frånluft) som värmepumpen fick suga i sig samt stänga utsug nere och öppna dom uppe, så ökade värmen uppe från 17,5 ºC till 18,9 ºC med i övrigt samma förhållanden.

/B
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Ni som har problem att få värmen till ett övre plan...
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2007, 09:32:43 »
Jo det är viktigt med ventilation, helt klart. Det lär man ju märka inte minst genom att luften blir syrefattig och unken annars och man blir trött och gäspig.

Ventilationen var det första vi fixade till i kåken när vi övertog den, fanns bara tilluft i källarens hörn och självdrag frånluft i våtutrymmen, iofs inte så illa det men men. Numera tilluft i alla sovrum och mekanisk frånluft på övervån med varabel effekt.

På vintern är den mekaniska nerdragen och alla till/från nerdragna de också ganska ordentligt, i praktiken blir "tilluftsventilerna" på övervåningen frånluftsventiler så jag skulle kanske varit en av de kunder som jojje aldrig hade hört av, så att säga :)

Det var mest detta med att ställa fönster på glänt på övervåningen som fick mig att haja till. På vintern blir det en kraftig skorstenseffekt i flerplanshus så det gäller att ha ventilationen under kontroll om man inte ska elda för kråkorna.

leopold

Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ni som har problem att få värmen till ett övre plan...
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2007, 19:44:57 »
Det är iof riktigt som Jojje40 påstår att om man t.ex öppnar upp en ventil eller lucka i nedervåningen så ökar ju luftcirkulationen upp till övervåningen en del, och temperaturen kanske något också. Men det är också helt rätt som Leopold säger att det sker till priset av att man släpper in mera kalluft som måste värmas upp, och det kostar naturligtvis en hel del extra, så därför är detta ingen bra lösning på detta bekymmer. Jag har själv provat detta i mina försök med att få upp mera värme till bostadsvåningen från gillestugan i källaren där jag har min pumpinnedel uppsatt så jag vet att det är på det här viset.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Ni som har problem att få värmen till ett övre plan...
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2007, 20:38:08 »
Ventilation kostar ju alltid pengar, mer eller mindre.

Dock kan man ju inte va utan den heller. Återvinning är ju att föredra i så fall.

Så som jag gör funkar rätt bra, jag får in frisk luft som inte är kall, men det kostar säkert mer.

Det gäller bara att få in/ut den så kontrollerat som möjligt så man inte släpper ut mer än nödvändigt och inte orsakar kalldrag.

 Thumbsup
230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ni som har problem att få värmen till ett övre plan...
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2007, 20:58:06 »
Jag förstår mkt väl Benring! Men i mitt fall har jag mekanisk frånluft och pumpinnerdelen i källaren. När jag provade detta så var det genom att öppna dörren till tvättstugan i källaren lite på glänt inkl att jag öppnade den väggventil som finns där och då ökade naturligtvis luftinströmningen från tvättstugan och även upp till bostadsvåningen, men samtidigt fick ju pumpen mera kalluft att värma upp, vilket utjämnade varandra tyckte jag. Temperaturökningen i övervåningen blev försumbar, kanske 0,5 grader högre.
Nej jag tror mera på att försöka via en spirokanal som jag kan gå på vid taket till gillestugan, upp genom skorstensschaktet och upp ovanpå den isolerade kallvinden, där jag tänkte dra ned det genom taket i köket i bostadsvåningen, och pumpa runt luften via en kanalfläkt som ger 370 m3/tim. Då tror jag att jag att jag kommer att få en skaplig temperaturutjämning mellan källaren och bostadsvåningen. Detta projekt avser jag att genomföra till våren-sommaren inför nästa säsong.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad benring

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala/Håbo/Bålsta
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Optimera mera!
SV: Ni som har problem att få värmen till ett övre plan...
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2007, 21:08:12 »
Ditt projekt låter spännande och liknar mina egna planer :)

Dock kostar det lite så det får vänta, men jag skulle tro att det funkar.
För, om jag förstår dig rätt, så är du mer ute efter att fördela vämen inom husets väggar, inte omsätta den för att få varmare på andra ställen?

För mig hjälpte det ju nu, det ger varmare i huset vilket betyder mindre radiatorer på övervåning = lägre kostnad.
Dock tror jag att din lösning blir effektivare:)

230 m2 sutteräng.
Mekanisk frånluft, inga tilluftsventiler (ännu)
1 kamin på varje plan.
Elradiatorer- ett minne blott.
Värmepump1:Sanyo (installerad 2006-12-20) på nederplan.
Innerdel: SAP-KRV123EHA
Ytterdel: CRV123EHNA
Blir då en SAP-KCRV123EHNA (enligt Ahlsell :) )
Värmepump2: Samma modell som ovan, installerad 2007-sommartid.


22300 kwh första året med elradiatorer och en kamin samt 16graderC i husets kallare regioner.

20000 kwh andra året med en pump, lite element samt en kamin och lite varmare över lag.

Utloggad i-see

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Ni som har problem att få värmen till ett övre plan...
« Svar #9 skrivet: 02 mars 2007, 21:09:26 »
Finns det nån som borrat ett hål i taket ovanför innerdelen upp till övervåningen?
Ett 100mm:s rör med fläkt borde ju förflytta varmluften rätt bra.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Ni som har problem att få värmen till ett övre plan...
« Svar #10 skrivet: 02 mars 2007, 21:24:06 »
Finns det nån som borrat ett hål i taket ovanför innerdelen upp till övervåningen?
Ett 100mm:s rör med fläkt borde ju förflytta varmluften rätt bra.
Jag skulle göra tvärtom, fläkta ner sval luft, ny varm go luft letar sig upp i trappen då.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ni som har problem att få värmen till ett övre plan...
« Svar #11 skrivet: 02 mars 2007, 21:51:20 »
Finns det nån som borrat ett hål i taket ovanför innerdelen upp till övervåningen?
Ett 100mm:s rör med fläkt borde ju förflytta varmluften rätt bra.
Jag skulle göra tvärtom, fläkta ner sval luft, ny varm go luft letar sig upp i trappen då.

Jag tror att du har helt rätt i detta Nic2! Det har nog iof ingen större betydelse vilket håll man blåser luften internt i huset, men uppifrån och ned verkar vara helt rätt, då behöver man heller inte vända på fläkten för att även kunna blåsa ned den ofta varma luften från övervåningen och ned i källaren på sommaren, för att även då få en jämnare temperatur mellan våningsplanen, och eftersom man knappast lär få något vare sig tryck eller sugmotstånd för fläkten, så borde man kunna få till en rktigt bra fart på luftcirkulationen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Ni som har problem att få värmen till ett övre plan...
« Svar #12 skrivet: 15 april 2007, 09:04:19 »
Det där kommer nog att funka jättebra är jag övertygad om. Körde själv ungefär likadant bortåt 2 år innan ventilationssystemet var färdigt. Det krävdes ljuddämpare på bägge sidor om kanalfläkten (fläkten från Classe, 2 hastigheter), sedan monterade jag en filterlåda, flk.100 tror jag den heter, har man plats kan man ta en flk.160 istället, mycket större filteryta, fångade upp mycket damm och så slipper man skita ner rörena invändigt oxå.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Ni som har problem att få värmen till ett övre plan...
« Svar #13 skrivet: 15 april 2007, 11:35:12 »
Har hittat rekorderliga kanalfläktar av fabrikat Lineo som finns i storlekar från 100 mm till 315 mm, och som har riktigt bra luftflöde. Jag kommer nu själv att välja storlek 160 mm som har ett maxflöde av 550 m3/tim och till ett riktigt hyfsat pris dessutom.
http://www.ekb.se/documents/kanalflaktar%20lineo%20fran%20ekb%20produkter%20ab.pdf
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!