Jag tänkte det kunde vara en bra idé med en tråd för detta, kanske kan folk få goda idéer om man funderar på var pumpen ska sitta och om huset är lämpligt.
Jag har pulat ihop en skiss på hur det ser ut hos mig. Som synes har jag på sätt och vis både en låg och en hög placering samtidigt i och med att innerdelen sitter monterad mellan två våningsplan. Detta fungerar mycket bra tack vare att jag har en trappa med öppna steg och spaljeer som ger ganska fritt blås på på "input" och "output"-sidan.
Våningsplanen är 100 kvadratmeter källare, 100 bottenvåning och 50 övervåning. Pumpen vi valde, IVT "5 kw"-modell från 2005, är en bra pump som vi sällan upplever som störande vad gäller fläktljudet. Denna lilla pump räcker till bra för att hålla värmen i huset ned till -10 - -15. Fast det skulle givetvis inte skadat om vi valde modellen större, kring nollan blir det väldigt mycket avfrostningar och jag tror en större pump skulle betett sig lugnare här.
Under -15 börjar det bli en smula kyligare i husets perifera delar och elementen sätts igång succesivt såvida vi inte stödeldar i kakelugnen. Vi bor i småland i en ganska välisolerad 70-talskåk och förbrukar en hel del hushållsel och varmvatten i familjen, ca 13 MWh/år. Den höga förbrukningen hh-el kan delvis förklara att pumpen räcker såpass bra.
Totalt förbrukar vi nu ca 20 MWh/år, jämfört med ca 26 med bara direktel. Detta *inkluderat* att vi körde kyla under hela den varma sommaren 2006 vilket drog en del ström. Kyldriften drog inte så mycket som vi befarade men tyvärr glömde jag att kolla hur mycket det handlade om egentligen. Vi satte den på att hålla nere tempen till 25 grader, viss moderation iakttogs alltså. Jag tror att det kan ha landat kring 1 MWh för kyldriften sammanlagt (ska kolla mera exakt nästa sommar).
Bifogar skissen, hoppas någon tycker det kan vara till nytta.
Det vore skoj om andra hakar på här så vi får ett galleri av "success stories"!
Mvh
/Leopold